Jag behövde prata med
min personliga bankman, som finns på Nordeas lokalkontor i Filipstad. Jag hade
inte hennes telefonnummer, så jag fick titta i telefonkatalogen efter Nordeas
centrala telefonväxel. Det var ju flera år sedan några lokaltelefonnummer
fanns där.
Så ringde jag, och visste från början att det skulle bli cirkus.
Jag kom fram och fick
först höra det vanliga att ”just nu är det många som ringer”, men att jag nog
skulle få svar inom 3 minuter. Det blev cirka 10, och då kom det en uppmaning att ange personnummer + personlig
kod. Sen fick jag höra att alla telefoner var upptagna men att jag nog skulle
få svar inom en minut. Så kom jag till en robot, som frågade vad jag ville. Jag
sa att jag ville till lokalkontoret i Filipstad, men då svarade roboten att han
inte hade förstått och bad mig upprepa budskapet. Då sa jag att jag ville till
min personliga bankman, och det förstod roboten bättre. Filipstad finns väl
inte inprogrammerat. Nu kom jag till kundservice men måste först ange personnummer
och kod. Då kom jag faktiskt till en levande människa, som efter det att jag
angivit mitt personnummer igen fick fram min personliga bankman, som dock var
upptagen, varför hon ville ha reda på varför jag ville till min personliga
bankman. Det där har jag varit med om tidigare. Banken centralt vill ta över
uppgifter från lokalkontoren och det gillar jag inte av flera skäl. Så jag bad
att få telefonnumret till min rådgiverska. En stund senare ringde jag, men hon
var fortfarande upptagen och jag skulle ändå kunna få service om jag valde att
trycka på tangeten 1. Då fick jag på nytt ange mitt personnummer och min
personliga kod. Nu kom jag fram till någon som frågade vad jag ville. Mina
farhågor besannades. Nu var det inte lokalkontoret som svarade, utan jag var
tillbaka på centrala kundservicen. Jag tackade och sa att jag föredrog att
ringa senare till min lokala bank.
Tja, så är det, och vi
i glesbygdsområden får vara tacksamma, om vi fortfarande har kvar ett lokalt
bankkontor. Det är inte många som jobbar där nu. Kassan är indragen och det ser
lite ödsligt ut.
En gång ringde Nordea
centralt och ville ordna en tid för mig
hos min rådgiverska. Jag undrade varför inte hon och jag kunde göra upp om
det själva utan att ”Centralen” var inblandad. ”Dom har så mycket att göra”
blev svaret.
OK, kanske det. Inte
underligt eftersom personalstyrkan har reducerats kraftigt!