söndag 2 mars 2008

Nya bakslag för glesbygdsregioner

I dagarna har glesbygdsregioner råkat ut för tredubbla motgångar.
Värst av allt är Telias skamlösa agerande gentemot Norrbottens inland, att säga upp de fasta telefonabonnemangen för glesbygdskunder på flera orter, bland andra Överkalix och Arjeplog.
Följande text är hämtad från SR:s hemsida:
Mellan 80 och 100 hushåll i Norrbotten kommer att få alla sina telefonförbindelser avstängda i maj. Telia Sonera har bytt ut det gamla nätet och alla täcks inte av det nya. När Telia beslutade riva det gamla telefonnätet fick kunderna beskedet att de kunde gå över till så kallad fast mobiltelefoni.
När täckningen för det nya nätet mättes så upptäcktes dock att en del gamla kunder hamnat i skuggan och i praktiken snart står helt utan telefonförbindelser. Telia Sonera räknar med att runt 100 hushåll, framförallt i Överkalix och Arjeplog kommer att drabbas.
Hushållen har fått ett brev från Telia Sonera där det nuvarande abonnemanget sägs upp från 19 februari och i maj stängs telefonförbindelserna av. ”Vi ber om ursäkt för att vi inte hade kännedom om detta, den bristande täckningen, när du fick vårt erbjudande och beklagar att vi i stället tvingas säga upp ditt nuvarande abonnemang utan att kunna erbjuda något abonnemang att byta till”, skriver bolaget.
Telia anser sig inte ha någon skyldighet att ordna telefoni åt alla, trots att lagen ger alla rätt till fast telefon. Det var helt säkert en självklarhet för det gamla televerket.
Det skedda är ett nytt exempel på konsekvenserna av att bolagisera och privatisera ett ämbetsverk, vars uppgift varit att vårda svensk infrastruktur.

Utbildningen av poliser skall minska. I Stockholm från dagens 335 platser till 250 platser. I Umeå från 144 till 48, och i Växjö från 216 till 48 platser.
Det är lätt att se att minskningarna slår hårdast utanför Stockholm. Beslutsfattarna har skonat huvudstaden. Hårdast drabbad är Växjö. Men kanske blir följderna värst för glesbygdskommunerna i norr, som framför allt fått sina nya poliser från Umeå. I varje fall fruktar Norrbotten att det kan bli svårt att rekrytera poliser i framtiden.

14 febr föreslog en utredning att det ska skapas en ny myndighet, Transportinspektionen, som ska ersätta Järnvägsstyrelsen, Luftfartsstyrelsen, Sjöfartsinspektionen och Vägtrafikinspektionen. Borlänge har hoppats på att få den nya myndighetens huvudkontor, men utredningen föreslår Norrköping. Det kan bli ett hårt slag för Borlänge, som inte bara förlorar Vägtrafikinspektionen utan även andra delar av Vägverket. Vill det sig illa kan cirka 1000 jobb försvinna.
Norrköping var på 1960-talet hårt drabbat av strukturförändringar som utslagningen av TEKO-industrin. På den tiden gjorde regeringen regionalpolitiska insatser; Norrköping fick flera viktiga statliga myndigheter. I dag klarar sig Norrköping. I regionen finns även Linköping med universitet.
Sett utifrån ett glesbygdsperspektiv borde Borlänge få Transportinspektionens huvudkontor. I Dalarna märks glesbygdsproblematiken; Östergötland klarar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar