Ibland lägger växeln
ut musik, vars syfte är att lugna den otålige kunden, men som lika gärna gör
honom än mer irriterad. Ett annat knep, som används, är att rösten talar om den
beräknade väntetiden. Jättebra – under förutsättningen att det stämmer. Om du
får höra att du kommer fram om 10 minuter, så lugnar du kanske ner dig. Men om
du får fortsätta att vänta efter de där 10 minuterna stiger irritationen!
Jag är ganska säker
på att den där rösten som försöker lugna mig ibland kan vara ett ”proffs”,
kanske en utbildad skådespelare, som åker runt mellan telefonväxlar och talar
in meddelanden. Han talar perfekt och mycket tydlig svenska. Med darr på rösten
försäkrar han att ”vi gör allt, för att det snart ska bli din tur”. Och han säger ”din”
med darr på rösten för att skapa intrycket att alla kämpar och sliter för att
det verkligen ska bli ”min tur”.
Det finns dock växlar, som man aldrig borde
behöva ringa till. Dit hör ett antal företags kundservice. Det värsta jag varit med om är Telias kundservice. När väntetiden närmar sig en timma och
batteriet på hemtelefonen börjar bli urladdat är det inte roligt längre!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar