Alliansens
partiledare presenterade i går (11/11) en storsatsning på Stockholmsregionen.
Bakom den finns staten, landstinget, Stockholms stad, Nacka, Solna och
Järfälla.
Kollektivtrafiken
skall förbättras genom nya tunnelbanestationer och en helt ny tunnelbana. Detta
skall enligt partiledarna ”förstärka Sveriges konkurrenskraft” (Hurdå?) och dessutom leda till snabbare, säkrare och bättre resor och
transporter”.
Dessutom skall
kommunerna bygga 78000 nya bostäder i länet.
Alla parter delar på finansieringen.
Statens bidrag kommer att uppgå till cirka 4 miljarder kronor. Slutnotan för
tunnelbaneutbyggnaden hamnar på 25,7 miljarder kronor.
Det är denna förväntade expansion som
nödvändiggör storsatsningen. Enligt Svenska Dagbladet har hela Sverige nytta
av satsningen på Stockholm, eftersom Stockholmsområdet ”är något av ett draglok
för svensk ekonomi.”
Där har vi det igen! Stockholmsmyten om ”att
det som är bra för Stockholm är bra för övriga Sverige”.
Beträffande ”dragloket”, eller som
stockholmsentusiasterna också säger ”boxerbåten”,
må det få sägas att i efterföljande
”släpvagnar” och ”pråmar” finns gods som är nödvändigt för att också dragloket och boxerbåten ska kunna klara sig!
För övrigt tvivlar
trafikexperter på att tunnelbaneprojektet kommer att lösa problemen. De menar
också att det finns billigare och bättre alternativ, t.ex. en storsatsning på
bussar.
I själva verket
kommer storsatsningen på Stockholm skapa problem för den del av Sverige som
inte ligger i Stockholm. Frågan är, hur mycket pengar som kommer att finns kvar i statens
kassa efter satsningarna på
Stockholmsregionen. Det handlar ju om fler projekt än utbyggnaden av tunnelbanan, t.ex.
det superdyra ”Förbifart Stockholm”. I dagens Göteborgs-Posten finns ett
ledarstick, där författaren en aning syrligt frågar, när alliansledarna på DN-debatt
skall presentera ett förslag om hur Göteborgs lokaltrafikproblem ska lösas.
Och när det gäller
glesbygden finns det inte ett öre för att förverkliga löftet om ”projektstöd
för utveckling av bredband på landsbygden”. Kassan är tom! I Expressen skriver Tommy Hammarstrand från Eda kommun om
sin besvikelse:
”För den glesbebodda landsbygden är de tunna
glasfibertrådarna helt vitala, och det är märkligt att det uppflammande
landsbygdsintresset inte lyckats åstadkomma ens en tumme till vår beramade
bredbandskostym.”
Att kassan är tom
beror på att projektet var en del av EU:s sjuåriga landsbygdsprogram, som just
avslutats. Det nya är tidigast igång om ett år. Och det är inte säkert att
bredbandssatsningen blir kvar. Därför undrar Hammarstrand om den viktiga
fiberfrågan kan flyttas till infrastrukturministern, som skulle kunna senarelägga ”några motorvägar eller stoppa
den dyra kringfarten runt Stockholm”.
Han lär få hoppas
förgäves…
Till sist en fråga:
Måste inte övriga Sverige till sist bli helt utarmat, om Storstockholm fortsätter att växa med ett
Skellefteå om året?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar