Det har kommit ännu en Pisarapport, som fick skoldebatten
att på nytt flamma upp. Denna gång hade Pisa undersökt elevers förmåga att lösa
problem på ett kreativt sätt. Det handlade alltså inte om att mäta deras
kunskaper. Det nedslående för oss i Sverige är att det på nytt visade sig att
våra elever låg under genomsnittet.
Det trista är att
på nytt Jan Björklund framställs som syndabocken. Men det glädjande är att,
trots allt, en och annan tidning verkligen träffat huvudet på spiken och
konstaterar att denna Pisarapport är dödsstöten för de flumpedagoger, som är
huvudansvariga för den svenska skolans förfall! För deras linje var ju att eleverna
inte skulle sitta och plugga en massa meningslösa faktakunskaper. ”Det ryser i
mig när jag tänker på att de sitter och smäller i sig teoretiska kunskaper”, sa
en skolminister. Genom att skära bort meningslöst råpluggande och ge elever
möjligheter att arbeta självständigt, skulle de bli kreativa problemlösare.
Det receptet har
inte fungerat, något som den nya Pisarapporten har bekräftat. De länder som
ligger i topp i ”creative problem-solving” är samma länder, vars elever ligger
i topp, när det gäller kunskaper: Singapore, Sydkorea, Japan, Hong Kong. Högst
i Europa är Finland. Det är besk medicin för alla tyckare som påtalat asiatiska
elevers osjälvständighet och oförmåga ta egna initiativ.
Svenska elever klarar
endast enklaste sortens problem. De brister i uthållighet och målfokusering. De
är sämst på uppgifter som kräver kritiskt granskande – det som de enligt ”flumissarna”
skulle bli bäst på.
Svenska elever har
svårt att förstå att det kan vara nödvändigt att anstränga sig för att nå
framgång. Helst ska det vara roligt hela tiden. Ett elevrådsmöte på en av mina
skolor slutade med krav på att lärarna måste hålla roliga lektioner.
Bo
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar