Sverige var
för inte så länge sedan världsledande inom varvsindustrin.
I dag finns
inget av de gamla storvarven kvar. Längst klarade sig Kockums, som blev mest
känt för att bygga fartyg till marinen. Men det varvet såldes till tyska ThyssenKrupp-koncernen. Det blev slutet för det sista svenska storvarvet.
Tyskarna var nog i
första hand ute efter att tillägna sig Kockums tekniska kunskaper om hur man
bygger u-båtar av världsklass. Dom har egna varv, där det inte minst byggs
u-båtar. När det visade sig att Kockums ville sälja u-båtar till bl.a. Singapore,
förbjöds svenskarna att göra det! Tyskarna ville att det egna varvet skulle få
sådana uppdrag. Kockums skulle få nöja sig att bygga u-båtar till det svenska
försvaret. Men det skulle göra u-båtarna alldeles för dyra.
Tyska Volkswagen
håller på att ta över Scania. Tänk om Volkswagen gör på samma sätt som
ThyssenKrupp! Det kan leda till att Scania förbjuds att sälja lastbilar
till marknader som är viktiga för Scania, t.ex. Latinamerika och USA. Tyska
lastbilar får inte bli utkonkurrerade…
Scania är ett världsledande företag, när det
gäller tunga lastbilar. Som dotterbolag till Volkswagen kommer den ställningen
att hotas. Därför vore det bra om Scania inte slukas helt av Volkswagen. Men –
tyvärr ser det illa ut!
Vi återvänder till
Kockums. Det svenska försvaret tog genom Försvarets materialverk (FMV) i med
hårdhandskarna mot Krupp. Understödda av militärpolis genomfördes en raid mot Krupps konstruktionsbyrå i Malmö för att
säkra försvarsmateriel som staten anser sig äga helt eller delvis. Samtidigt
har staten uppmanat Saab att ta över tillverkningen av svenska u-båtar och
försöker värva de svenska u-båtskonstruktörer, som jobbat på Kockums.
Tyska Krupps tycks nu ge upp. Företaget
riskerar att annars bli sittande med ett stort varv, som inte kan använda
till någonting. Därför har tyskarna accepterat att förhandlingar skall inledas
om försäljning av varvet.
Adjö
Krupps!
Tyvärr
kan jag inte säga det till Volkswagen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar