Efter många
prövningar inhandlade han en spis, som han trodde skulle passa. Han körde hem
den men upptäckte att det inte gick att koppla in den! Elurtaget i hemmet
passade inte! Då försökte han ringa leverantören och hamnade hos en ”robotröst”,
som uppmanade honom att ”ange namnet på den köpta produkten”. Men vad han än
svarade upprepade roboten sin begäran ”var god ange namnet på den köpta produkten”.
Till sist gav han
upp och hittade ett nummer till en annan växel. Nu kom han fram till en levande
människa och försökte förklara vad som hänt. Han fick löfte om att bli uppringd,
men när ingen hörde av sig, ringde han igen. Men den röst som nu svarade visste
ingenting om ärendet och visade sig befinna sig i en helt annan kommun än förra
gången. Tydligen var det så att det telefonnummer han använt kunde kopplas
vidare till ett stort antal butiker. Han fick igen ett löfte om att bli
uppringt, men det gick lika illa. Då lämnade han den växeln, för han hade fått
en idé. Det fanns i hans kommun en elfirma, som servade spisar av det märke han
hade köpt. Han kontaktade den, och några dagar senare kom det en elektriker och
beskådade hans nya spis. Min vän fick omedelbart klart för sig, varför han inte
kunnat koppla in spisen: ”Det är ju en spis för användning i Norge!” Enligt
elektrikern har man där ett helt annat fassystem. Om spisen kopplats in i min
väns kök, skulle säkringarna i hans hus slagits ut.Så det återstod inget annat än att köra tillbaka spisen till butiken, där den inhandlats. Den låg i en annan kommun, så det blev en körning som tog en hel del tid.
Nu har han ändå
fått en ny spis, som han köpte i hemkommunen.
Men det kom en räkning från elektrikern på drygt 800 kronor.
Den betalade han direkt för att slippa befatta sig mer med denna fråga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar