Kan färre elever i klassrummen få bort oordningen i skolan?
Klasserna är för stora liksom barngrupperna i förskolan! Vi
måste anställa fler lärare för att få ordning i skolan!
Detta är några exempel på krav, som framförs nu från flera
politiska håll. Bakom kraven ligger uppfattningen att med mindre klasser blir
det mera ordning i klassrummet och därmed kommer elevernas prestationer att bli
bättre.
Visst ligger det något i det, även om expertisen säger att
det inte finns några tydliga bevis på att det stämmer.
Själv får jag några
hågkomster, när jag hör eller läser om dylika utspel. Det ena är från den tid
jag deltog i ett av EU:s skolprojekt. Vi var fyra skolor från fyra länder, som
arbetade med europeisk energipolitik. Men vi skulle också lämna uppgifter om
den egna skolan: antalet elever och lärare liksom antalet klasser. Utifrån
dessa uppgifter fick vi fram antalet elever per lärare och medelantalet elever
i klassrummen.
När matematiken var klar, blev jag mycket förvånad. Vår
skola avvek kraftigt från övriga deltagande europeiska skolor (Från Österrike,
Tyskland och Frankrike). Vi hade färre elever per lärare än
övriga skolor. De senare hade betydligt fler elever i klassrummen. Jag blev
mycket överraskad.
Den andra hågkomsten gäller en iakttagelse av en förskola i
Spanien. Uppgifterna kommer från en svensk medborgare, som bott i Spanien och hade
eget barn på förskolan. Hon blev mycket överraskad över barnen prestationer. De
redovisade gruppvis, vad de lärt sig. Samtliga barn framträdde och redovisade. Alla kunde
läsa.
Överraskande var också den perfekta ordningen. Alla lyssnade
uppmärksamt under genomgångarna. Det var fler barn i grupperna än det som
är normalt i Sverige.
Den senaste
Pisarapporten slår ju fast att Sverige ”leder”, när det gäller oordning och
störningar i klassrummet. Dessutom har vi mer ”sen ankomst” än något annat
deltagande land.
Är det så att vi intar
denna tätposition, trots att vi har färre elever i klasser och barngrupper? I
så fall löser vi knappast problematiken genom att göra klasser och barngrupper
mindre. Grundproblemet är ju att hitta
förklaringar till oordningen och stöket i den svenska skolan.
Jan Björklund sa i
en intervju att läraren borde låsa dörren för att förhindra tillträde till
klassrummet av elever som kommer sent. För det fick han viss kritik: Elever ska
ha rätt att ”komma in”, även om de kommer sent! Själv misstänker jag att det inte lönar sig
att låsa dörren. Många utestängda elever skulle hamra och banka på dörren så
intensivt att det skulle störa mindre, om de blivit insläppta.
Tyvärr misstänker jag att vi
ligger i topp i ett annat avseende. Lärarlönerna år låga, men vi har ändå
en mycket dyr skola. Så var det för
cirka 15 år sedan, och jag tvivlar på att det har ändrat sig sedan dess.
Blev det ordning i
klassrummet, behöver en lärare inte många andra hjälpmedel än ”svartatavlan”
(som nu i allmänhet är grön) och lite krita. Det kostar inte mycket. Nu vräks
datorer och annan teknik över skolorna, men det löser inte ordningsproblemen. Tvärtom!
Under lektioner kan elever ägna sig åt facebook i stället för det lektionen ska
handla om.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar