måndag 16 januari 2012

Fler lastbilar på våra vägar!

Lastbilstrafiken ökar kraftigt i Sverige.
Det får två obehagliga följder: Den minskning av koldioxidutsläppen som alla räknat med, håller på att utplånas. Dessutom medför fler lastbilar ökad risk för allvarliga olyckor i trafiken.
Om vi med allvarliga trafikolyckor menar de där mer än en individ avlider, är nästan alltid den tunga trafiken inblandad. De som sitter i en personbil som krockar med en långtradare, riskerar att mista livet eller att råka ut för allvarliga skador.

Hur göra för att bryta utvecklingen?
Standardsvar när det gäller trafiken har varit satsning på järnvägstransporter och trafiksäkrare vägar. Tyvärr är båda svaren otillfredsställande. Järnvägen kan inte leverera från dörr till dörr, vilket leder till att godset kommer fram alldeles för sent. Det är just behovet av snabb leverans som har gjort att lastbilarna konkurrerat ut järnvägen. Och samma behov ligger bakom ökningen av lastbilstrafiken under senare år. Fler lastbilar kör samma mängd gods.
En förklaring är företags behov av ”lean production”. Det innebär bl.a. att de vill ha så lite som möjligt liggande i lager. Då uppstår behov av fler lastbilstransporter.
Visst kan vi förbättra säkerheten på vägarna genom att t.ex. fler sträckor får motorvägsstandard. Men frågan är om politiker kan enas om ökad satsning på det.

I ett längre tidsperspektiv kan vi skönja lösningar genom robotteknik: Bilen tar över ansvaret från föraren, när denne blivit ouppmärksam, varigenom olyckor undviks. Centralt styrda lastbilskolonner, där avståndet mellan lastbilarna alltid är detsamma, kan i framtiden köra på våra viktigaste trafikleder.

Inga kommentarer: