måndag 16 september 2013

Lockas kunden om badkaret kostar 35995 i stället för 36000?

Jag har inte kunnat blogga på mer än en vecka. Det beror på ett försök att renovera badrummet. Det började med att en bekant sa att jag hade chansen att vinna 17000 kr. genom att ställa upp i en tävling, där det gällde att hitta "Sveriges fulaste badrum". Mitt skulle, enligt henne, bli en av kandidaterna.
   Då bestämde jag mig för att försöka göra badrummet VACKRARE.
Naturligtvis har jag gjort misstag. Jag beställde ett badkar, som jag blivit förtjust i, men upptäckte, strax före leveransen att det helt enkelt inte fick plats i mitt lilla badrum. Så det blev att avbeställa...
  Det har varit diverse annat strul, som tagit tid och i skrivande stund är tyvärr inte allt färdigt. Men målsättningen är spikad: Mitt badrum ska bli chanslös i tävlingar om Sveriges fulaste badrum.

När jag studerar priser på sånt som bör finnas i ett badrum, har jag noterat att oavsett vad det kostar, brukar de två sista siffrorna vara 95.
Det dyraste badkaret kostade över 35000 kr, nämligen 35995 kr. Jag frågar mig, om den som är beredd att lägga ned så mycket pengar på ett badkar, skulle tveka att köpa, om priset i stället hade varit 36000. Men tydligen tror de som befinner sig på den säljande sidan i butikerna att det har en positiv effekt att summan slutar på 95 och därmed i detta fall hamnar under 36000 kr.
   När jag gick igenom en badrumskatalog och noterade priset, fann jag att i 63 fall av 75 slutade priset för kunden på 95. En toalett kunde kosta 2795 i stället för 2800 kronor eller 6495 i stället för 6500 kr.
Att sänka priset med fem kronor bör väl ge störst effekt på kunderna, när det handlar om varor som inte är så dyra. Men ändå hittade jag ett toalettlock, som kostade 300. Varför inte sälja det för 295?
  En helt annan sak är att vid köp av både badkar och toaletter, kan det visa sig att ett och annat som behövs inte ingår i köpet. Kunden måste öppna plånboken en gång till.
Så borde det inte vara! 
     

Inga kommentarer: