söndag 20 april 2008

Var är behovet av förbättrade vägar störst?

Den som försökt ta sig per bil ut ur en av våra storstäder vid 17.00-tiden en vardag håller säkert med om att det är jobbigt och kan ta tid. Bilen blir stående i köer, och luften fylls av. Det är lätt att förstå att storstäderna kräver mer pengar till investeringar, som de hoppas ska göra framkomligheten bättre: Stockholm klagar ständigt över den ofullbordade Norra Länken, och Göteborg måste ha ytterligare en förbindelse över Göta Älv.
Nu har jag hört klagomålen igen och kunde inte låta bli att tänka på en annan aspekt på hur pengarna till vägarna bör fördelas, nämligen utifrån i vilket skick våra befintliga vägar befinner sig
Om detta har Motormännens Riksförbund gjort en undersökning. Den organisationen har delat in landet i regioner och kontrollerat 8oo mil bilvägar och fått fram siffror för andelen underkända mil i respektive region.
Detaljer om regionindelningen och kriterier för att underkänna går säkert att finna på hemsidan http://www.motormannen.se

De i särklass sämsta vägarna fanns, inte helt oväntat, i region Norr, 74%.
Därefter var det ett hopp till Mittregionen med 55 % underkända mil.
Sydöst- och Västregionen befann sig i nästan samma situation, 39 resp. 38 % underkända vägmil. Mälardalens vägar förefaller vara bra. Där underkändes 28 %. Än bättre i Skåne, 17%
Hur var det då i Stockholm, som var en egen region?
Stockholms underkända vägar utgjorde 6%.

Mer än hälften av alla dödsolyckor sker på dåliga vägar.
Det är kanske inte alldeles självklart att väginvesteringarna i första hand ska göras i regioner, som har de bästa vägarna?

Inga kommentarer: