fredag 25 september 2015

Manligt ointresse för Ingrid Bergman?

Jag har på Folket Hus´ bio sett dokumentären om Ingrid Bergman. Vi åskådare var inte så många, kanske cirka 75. När jag såg mig omkring upptäckte jag först inte en enda manlig kollega. Till sist fick jag syn på en annan man, helt omgiven av kvinnor. Alltså, två män och cirka 73 kvinnor. Varför denna stora skillnad? Saknar männen intresse för Ingrid Bergman? I och för sig var det inte förvånande med övervikt för kvinnor. Ingrid Bergmans liv innehöll mycket som måste ha engagerat kvinnor – men könsskillnaden var så stor att jag blev förvånad. Jag fann dokumentären mycket intressant. En viktig källa till Ingrid Bergmans liv är hennes dagboksanteckningar. Av dem framgår att hon aldrig tvekade att bryta upp, när hon ville gå vidare. På 1940-talet var det svårt för många att acceptera det! Hon hade, enligt den allmänna opinionen, mer eller mindre övergivit make och barn. Hon utsattes för en hänsynslös kritik. Riktigt illa blev det, när hon skulle göra comeback i Stockholm som Jeanne d´Arc i en teaterföreställning. En på den tiden välkänd kulturpersonlighet sågade henne jäms med fotknölarna och skrev att ”hon visade upp sig för pengar”! Men genom sin unika talang besegrade hon alla tvivlare. Gå och se dokumentären, om du inte har gjort det!

Inga kommentarer: