söndag 31 juli 2016

Glömmer du kvar något från én tågresa, hamnar det i Stockholm.

Än en gång (fast det har inte hänt på ett bra tag!)har jag glömt kvar någonting på tåget. Denna gång en bok. Det kändes inte trevligt, när jag upptäckte det. Då satt jag på bussen till Filipstad och grävde förgäves i min väska. Ofta går det få tillbaka det glömda. Vid ankomsten till Karlstad låg min bok kvar på min reserverade sittplats på tåget. Karlstad var slutstation, så alla skulle av. Jag tror inte det var rätt tillfälle för tjuvar att agera. I telefonkatalogen hittade jag inget nummer till dom som på SJ sysslar med glömt resegods, men jag fann snabbt ett nummer, när jag använde Googles. Jag hyste ett litet hopp om att få reda på var boken hamnade efter det att tåget städats - men det gick - naturligtvis - inte. Så här ligger det till: Omhändertagandet av allt som glöms på tågen har koncentrerats till Stockholm. Min bok måste således fraktas upp till kungliga huvudstaden, innan den kan börja återresan till Värmland. Jag formodar att SJ hävdar att det blir billigare, om allt gods sköts av en enda operatör. Men varför lades denna verksamhet i Stockholm? Tågresenärer glömmer en hel del, och det hade kunnat bli några jobb i en av glesbygdens många kriskommuner. Men så blev det inte! I stället gick allt till Stockholm. Där finns det onekligen en hel del jobb! Tillskottet blev knappast uppmärksammat. Kanske missade SJ en chans att få gratisreklam. Dumt!

Inga kommentarer: