lördag 14 februari 2009

Den mystiska sjukdomen













Hösten 2008 blev det ett långt uppehåll i mitt bloggande. Det sammanhängde med att jag var fullt upptagen med att skriva en bok. Nu är den utgiven och heter "Den mystiska sjukdomen".

Den handlar om det som hände i Kosova (Kosovo) 1990, när minst 7500 albaner (framför allt barn och ungdomar) fick symptom, som tydde på att de förgiftats. Så här berättar ett vittne, som jag intervjuat:

”Nio av mina klasskamrater råkade ut för det. Plötsligt kom det skum ur munnen på dem, och tårarna rann utan att de visste varför. Alla fick andningssvårigheter och de flesta förlorade medvetandet. Vi fick bära ut dem från klassrummet och försöka få liv i dem. På en pojke hade benen fixerats i en onaturlig ställning, som vi inte kunde bryta. Det var svårt få liv i de medvetslösa.”

Serberna hävdade först att offren var "duktiga skådespelare". Senare att det handlade om en gigantisk masshysteri. De lämnade ytterligare en förklaring: Albanerna hade förgiftat "sina egna" för att vinna världens sympatier.

I min bok "Den mystiska sjukdomen" försöker jag ta ställning.

Fler uppgifter om boken finns på http://litenupplaga.se/

Inga kommentarer: