tisdag 14 oktober 2014

Indien: Flyger till Mars men miljoner indier saknar toa och dricksvatten.

Jag skall blogga mera om RÅNET på mig men måste vänta, eftersom polisutredningen inte är klar. Möjligen befinner jag mig i något bättre kondition nu. I varje fall reagerade jag, när jag läste om att Indien lyckats skicka en farkost till planeten Mars, där den nu kretsar kring Mars. Glädjen över denna prestation är mycket stor, inte minst för att Kina har misslyckats att ta sig till Mars.Dessutom lyckades Indien komma fram till Mars på sitt första försök, något som varken USA eller Ryssland gick i land med. Men det mest anmärkningsvärda är något helt annat, nämligen att Indien lägger ned resurser på rymdfärder, samtidigt som miljoner indier saknar det mest grundläggande,t.ex tillgång på rent vatten eller toaletter. Kvinnor, som måste förrätta sina behov utomhus, riskerar att bli våldtagna. Miljoner indier kan inte äta sig mätta och lider av bristsjukdomar. Hur i all världen kan ett land satsa på rymdfarkoster, samtidigt som situationen för så många människor är så eländig? Vad hjälper det dem att en indisk satellit snurrar runt Mars!

Inga kommentarer: