tisdag 28 oktober 2014

Stockholmsröst: Fler filmer bör handla om Stockholm.

När "Film i Väst" producerat ännu en succé, nämligen "Fucking Åmål", fanns det i varje fall en person, som ondgjorde sig över framgångarna och den uppmärksamhet som "Film i Väst" fått. Han tillhörde Stockholms filmvärld och blev intervjuad i Sveriges Radio. Jag minns inte vilket program det var, men det handlade om aktuella filmer och framgångarna för "Film i Väst". Han sa att det inte var bra att ”periferin växer på centrums bekostnad”. Det är inte överraskande att Stockholmare utgår från att Stockholm är tillvarons centrum och att allt utanför huvudstaden är periferi. Men det var ändå nedslående att höra en representant för huvudstadens filmvärld ondgöra sig över framgångarna för "Film i Väst", framgångar som ju inte behöver ha gått ut över Stockholm! Jag antog att mannen i fråga råkat ut för egna misslyckanden och gjort "Film i Väst"till syndabock. Sedan tänkte jag inte mer på det. Men häromdagen blev jag påmind. Jag läste på nätet en liten text, där det stod att Stockholms kommun nu ska ge stöd till en organisation, som sägs vara en motsvarighet till "Film i Väst", men som i stället agerar i Stockholmsregionen. Motivet för engagemanget var, enligt talespersonen, att alltför få filmer hade handlingen förlagd till Stockholm. Därmed missar Stockholm flera tillfällen få gratisreklam. Jag hade svårt att tro att jag hört rätt! För det första: Det råder ingen brist på filmer som har handlingen förlagd till Stockholm.Jag vågar påstå att ingen kommun i Sverige kommer i närheten av antalet filmer, vars handling förlagts till Stockholm, vare sig de handlar om gängkriminalitet, invandrares utanförskap eller är s.k. romantiska komedier. För övrigt räcker det med att sätta på tv:n och se på Rapport, Aktuellt eller TV4:s nyhetsprogram för att hitta gratisreklam åt Stockholm. När nyhetsprogram vill ta reda på vad ”vanliga människor” tycker, väljer de oftast att intervjua i Stockholm (enklast och billigast) och passar gärna på att låta kameran svepa över något vackert Stockholmsmotiv. Och när utländska statsmän (eller andra storheter) ska möta sina svenska motsvarigheter – vart åker de då? Naturligtvis till vår huvudstad. Så intervjuas de – och kameran sveper över vackra motiv. Syftet med "Film i Väst" var inte att skapa gratisreklam åt västsvenska städer. Det var att möjliggöra filmproduktion i väst Det är tydligen nödvändigt att Stockholm tar reda på hur det verkligen förhåller sig ute i periferin.

Inga kommentarer: