onsdag 1 oktober 2014

Jag har blivit RÅNAD!

Jag har inte bloggat på flera dagar. Det beror på att jag - i min egen bostad - blivit rånad. Polisen rubricerar det som grovt rån. Cirka kl. ett på natten väcktes jag av att en ung man trängt sig in i sovrummet och börjat ta strupgrepp på mig. Han föreföll vara upprörd och nervös. Han förklarade att han var ute efter pengar. En medhjälpare tittade först in i sovrummet men fortsatte sedan in i huset. Först misstänkte jag att jag kunde bli ihjälslagen.Han som satt ovanför mig hade också täckt över huvudet på mig, så jag fick svårt för att andas. Jag sa att visst kan du få pengar, men då får du frigöra huvudet på mig. Han lossade på det som täckt huvudet - men tyvärr kom hans kompis in för att hjälpa till, så det blev han som tog hand om min plånbok Dom var noga med att det skulle vara mörkt, så jag hade svårt att urskilja, hur de såg ut. Men han som "tagit hand om mig" var troligen ganska ung. Den andre gick runt i huset för att hitta lämpligt stöldgods. Tyvärr upptäckte inte jag vad de tagit förrän de försvunnit. Å andra sidan hade jag kanske blivit så förbannad då att jag försökt dänga något i skallarna på dem. Den värsta förlusten för mig är min laptop. Där har jag skapat massor av faktafiler plus artiklar, som blivit publicerade. Det är helt enkelt en katastrof för mig! Och vad har de för glädje av min laptop??? Sälja den? Inte kan de få många kronor för en laptop cirka 7 år gammal! Men för mig är den oersättlig!!! Dessutom tog de samtliga mina mobiler. De äldsta går inte att använda. Jag har haft dem kvar för att det finns adressregister i dem. Avsaknaden av dem har redan vållat mig stora problem. Jag kan inte ringa till bekanta, vars nummer jag inte har i huvudet. Jag känner inte för att blogga. Kanske kan det bli ett kompletterande inlägg om rånet på mig. Vissa uppgifter kan jag inte nämna nu; jag bör inte störa polisutredningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

What The .... fsck?

Det här är jo totalt sjukt. Ta sig in i någons hem och ta struptag dom?

Jag har läst om kriminella som har tagit sig in i någons hem och stulit mens dom sov, och det är i sig själv grovt. Men å vecka offret upp med struptag? Jag hoppas Polisen förstår att det här är något dom definitivt bör prioritera.

Göran Wassenius sa...

Ursäkta attjag svarar så sent. Enligt polisen var det ett "grovt rån", så visst såg dom det som något ett allvarligt brptt. Men det är tveksamt om de kommer att klalra upp det...