söndag 10 maj 2015

Förstatliga skolan!

OECD har levererat sin slutrapport om tillståndet i den svenska skolan. Det var inte några större nyheter, men regeringen bör läsa rapporten noggrant, eftersom den fattat beslut i skolfrågor, som går på tvärs med OECD:s åsikter. Sålunda påpekar OECD att Sverige ligger i topp när det gäller hur mycket som satsas per elev. Men just där vill regeringe höja utgifterna genom att minska storleken på vissa undervisningsgrupper. I stället borde ministrarna fråga sig, varför det är så svårt att få lugn och ro i klasserna. Svenska elever klagar mer än sina kolleger i andra länder över buller och oordning OECD menar att svenska elevers atttyder till skola och lärande måste ändras. De anstränger sig mindre än sina kolleger i andra länder, ger lättare upp, kommer oftare för sent. OECD trycker igen på att läraryrket måste få högre status, bli mera attraktivt. Ett sätt är att höja deras löner. ”För närvarande är de bäst betalda svenska lärarnas löner ”i nivå med kollegerna i Chile och Grekland”. OECD höjer också ett varnande finger. Sverige måste ta itu med de negativa effekterna av det fria skolvalet. Dit hör betygsinflationen. Många skolor pressas att sätta för höga betyg av rädsla för att eleverna ska byta skola. Det har blivit allt vanligare att föräldrar ringer och klagar över någonting. Det kan gälla, hur lärare lägger upp undervisningen; det kan vara att en elev blivit orättvist behandlad. Ibland kan föräldrar organisera mail- eller smsattacker mot en lärare. Hot om att byta skola uttalas öppet. Det fria skolvalet infördes utan att konsekvenserna hade analyserats. Ett annat stort misstag var kommunaliseringen av skolan. Nu är problemen så många och så stora att det enda vettiga är att den svenska skolan på nytt förstatligas.

Inga kommentarer: