onsdag 6 maj 2015

Aftonbladet/Expressen: konkurrens i stället för samarbete om vad tidningen ska kosta?

Aftonbladet/Expressen: När jag för några dagar sedan i en affär tittade på Aftonbladets och Expressens förstasidor, noterade jag att Expressen förstorat informationen om vad tidningen kostade. Dessutom hade man lagt till ordet ”bara”. Texten löd alltså ”Bara 17 kronor”. När jag riktade ögonen mot Aftonbladet, fann jag först inga uppgifter om vad den tidningen kostade. Men efter att ha putsat glasögonen och tittat intensivt såg jag att stod med så små bokstäver att det hade varit bra att ha haft ett förstoringsglas: 18 kronor. Aftonbladet och Expressen brukar ju uppmärksamma och med all rätt fördöma företag som samarbetar om priset på sina produkter. Men visst är det lätt att misstänka att de två tidningarna själva har haft en form av prissamarbete. Tidningarna brukar kosta lika mycket. Under ganska lång tid var det 15 kronor; därefter gick båda snabbt upp till 17 kr. Därför trodde jag att Expressen snart skulle bli 1 krona dyrare och kosta lika mycket som Aftonbladet – alltså 18 kronor. Nu har det gått några dagar, men Aftonbladet är fortfarande 1 krona dyrare. Trots det tror jag fortfarande att prisskillnaden kommer att försvinna. Det kan ju också bli så att Aftonbladet sänker sitt pris, varigenom båda tidningarna kostar 17 kr.

Inga kommentarer: