tisdag 20 oktober 2015

Toaletten försvinner från Värmlandstrafiks bussar

När jag vill förflytta mig från Filipstad till Karlstad, föredrar jag numera att göra det per buss. Värmlandstrafiks bussar tar mig dit på en timma och fem minuter och under dagtid går det nästan en buss i timmen. Om jag i stället tagit bilen, så får jag i Karlstad börja med att leta efter parkeringsplats, vilket tar tid och kostar pengar. Sedan några år finns det toalett ombord på bussen. Det såg jag som ett tecken på att Värmlandstrafik anstränger sig att förbättra standarden i bussarna och vill hänga med i utvecklingen. Därför blev jag mycket förvånad, när jag läste att Värmlandstrafiks ny bussar kommer att sakna toalett. Det finns helt enkelt inte plats för dem på de nya bussarna! Men varför i så fall köpa sådana bussar? Värmlandstrafik säger sig kunna lösa problemet genom att på strategiska platser sätta upp ”bajamajor” utefter linjerna. Det är inte någon acceptabel ersättning! En kissnödig passagerare som tvingas besöka en bajamaja, måste känna viss press på sig. Busschauffören ska hålla busstiderna och övriga passagerare vill nog inte bli försenade. Bussen har ingen inlagd paus, så strängt taget kommer varje anlitande av bajamajor att leda till förseningar.. Och tänk om mer än en passagerare måste lätta på trycket, så att det blir rusning till samma bajamaja! Om toaletten försvinner från Värmlandstrafiks bussar, så är det en anmärkningsvärd standardsänkning.

Inga kommentarer: