tisdag 6 oktober 2015

Vad har dom för sig i banken efter TRE?"

Jag tror att det var i en revy som refrängen ”Vad har dom för sig i banken efter tre”.skapades. På den tiden stängde i stort sett alla banker kl. 15.00. Det väckte viss irritation. De flesta serviceinrättningar hade ju öppet betydligt längre. Varför måste bankerna stänga redan klockan 15.00? Vad hade dom för sig efter kl. tre? Nu stänger bankerna före kl. 15 och det finns mer som inte är sig likt. Ingen banktjänsteman från den tid, då det var självklart att låsa ytterdörren klockan tre, hade kunnat föreställa sig bankkontor, som saknar pengar. Och de hade nog blivit förfärade över, hur få anställda det är på bankkontoren i dag! Liksom i andra branscher har det skett rationaliseringar, som även drabbar bankdirektörerna genom att beslutsprocessen flyttats uppåt i hierarkin. Enklare uttryckt: Bankchefer på den lokala nivån har inte samma inflytande som tidigare. Förr kunde de avgöra ett företags ansökan om lån. I dag har jag haft kontakt med Nordeas lokalkontor i Filipstad. Jag skall sälja en mindre post norska aktier. Det innebär att en liten pennningsumma ska sättas in på ett av mina Nordea- konton. Jag måste skicka säljaren mitt kontonummer. Inga problem med det, men så kom jag att tänka på att det också finns en kod som upplyser om att mitt konto är ett Nordea-konto. Borde jag inte upplysa om det – i synnerhet som ena parten är från annat land än Sverige? Jag var till 95 procent säker på hur den där Nordea-koden lyder, men bestämde mig för att uppnå hundraprocentig säkerhet, så jag ringde till min ”personliga bankman”, som faktiskt är en kvinna. och fick beskedet att numret jag slagit inte fanns kvar. I stället hade hon ett 010-nummer. Det gillade jag inte! 010-nummer kan kosta mycket, om samtalet blir långt. Varför hade hennes lokalnummer försvunnit? och varför är det så svårt komma fram till henne? Den enda återstående möjligen att få kontakt med henne var tydligen att infinna sig på Nordeakontoret i Filipstad. Sä jag promenerade dit och kom fram kl. 13.12 Det var stängt. Jag gick hem, tog telefonkatalogen (från 2011; det är väl den sista Värmlandskatalogen). Där fanns Nordea-telefonnummer till nästan alla Värmlandskommuner - men alla hade samma nummer! Det innebär att i vilken kommun du än bor, kopplas du till Nordeas kundservice, och där kan du få vänta. Jag gjorde ändå ett försök, men något gick snett och jag var bortkopplad. Då ringde jag på nytt till min personliga bankman, men hon var fortfarande inte anträffbar, men rösten sa att, om jag dröjde kvar, kunde ”annan handläggare” ge mig hjälp. Men den hjälpen var – naturligtvis Nordeas kundtjänst! Denna gång tog det inte så lång tid. Jag kom till en handläggare som inte bara kunde besvara min fråga. Jag fick dessutom klart för mig att vid internationella aktie-affärer är det inte alls säkert att mitt personkonto duger. Men det är en annan historia.

Inga kommentarer: