fredag 1 april 2016

Öland på drift i natt,lossnade från sitt fäste.

I dag är det 1 april, och jag kom redan på morgonen i kontakt med ett aprilskämt, när jag lyssnade på ”P1 morgon”. Där hade en man uttryckt knasiga åsikter i en fråga men ändå fått breda ut sig en stund. Till sist var hans tid ändå slut, och då sa han ”april – april…”. Onekligen oförskämt att lura både lyssnare och ”P1 morgon”, men det händer ganska ofta att jag misstänker att en skämtare eller en galning är i farten. Själv kom jag redan som ett litet barn i kontakt med ett aprilskämt. Jag minns det som om det inträffat häromdagen! Det var 1 april i slutet av 1940-talet. En något äldre grabb höll upp sista sidan av Göteborgs-posten och pekade på en rubrik: ”Öland på drift i natt, lossnade från sitt fäste.” Det fanns också en karta, enligt vilken Öland drivit och nu låg och skavde mot Smålandskusten. Jag blev alldeles förskräckt och rusade hem och visade tidningsartikeln för mina föräldrar. Dom förstod – naturligtvis - att det handlade om aprilskäm. I fortsättningen av artikeln stod det att Borgholm och Kalmar låg sida vid sida och att det därför uppstått en ny stad, som det gällde att ge ett nytt lämpligt namn. Alla andra aprilskämt, som jag kommit i kontakt med, har jag glömt direkt. Jag har ingen förklaring till, varför jag minns allt om det drivande Öland!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänker på ett aprilskämt för 10 år sedan, 2006, om att Sveriges regering hade erkänt Kosovas självständighet. Detta resulterade i att en god vän utannonserade om en stor fest med 200 inbjudna personer som skulle anordnas inom en snar framtid.....