fredag 8 april 2016

oordning och slagsmål på många bibliotek !

Vi har fått en bibliotekskris i Sverige. Den handlar inte i första hand om att människor har slutat läsa böcker (även om bokläsandet borde förbättras). Det stora problemet är i stället ordningen eller snarare oordningen på många bibliotek. Besökare gapar och skriker, ibland utbryter slagsmål. Och mobilerna ringer hela tiden! Den som tror att detta är ett storstadsproblem misstar sig. Det har spridit sig över hela landet. Flera bibliotekarier har blivit misshandlade. I Dalarnas Tidning vittnar en bibliotekarie om hur överfallslarmet ligger och blinkar, och om hur öldrickarna har ockuperat Ludvika bibliotek. Ständigt hörs besökarnas telefonsignaler ”Om jag hade fått en femma var gång jag hört frasen ”Nejdå, jag kan prata, jag är på biblioteket”, så hade jag kunnat köpa mig en ny mobil.” På vissa bibliotek diskuterar man om det är möjligt att dra in lånekorten och utestänga bråkmakare. Det är – än så länge – betydligt lugnare på biblioteket i Filipstad. Men det är uppenbart att det finns många besökare, som inte är där för att utöva de aktiviteter som biblioteken är till för: Att sätta sig i en fåtölj och leka med mobilen eller att lägga sig i fåtöljen för att sova. En del besökare har helt enkelt stämt träff på biblioteket och sitter och pratar för att sedan ge sig iväg. Förhoppningsvis kan det leda till att en och annan upptäcker böckernas värld! Kan det vara så att det råder brist på andra lokaler att vistas i? Just nu är det i varje fall inte brist på caféer i Filipstad. Men det kostar ju pengar att sätta sig där! Men än så länge är det betydligt lugnare på biblioteket i Filipstad än på de rapporterade krisbiblioteken.

Inga kommentarer: