tisdag 17 maj 2016

Kaffet blir inte dyrare men kaffepaketet kan ha blivit mindre!.

För ett antal år sedan steg kaffepriserna kraftigt. Det händer ibland, och det finns flera förklaringar. Den gången handlade det nog om att kaffeplantorna drabbats av oväntad frost och blivit förstörda.Kaffeodlarna kunde därför inte leverera tillräckligt med kaffe till rosterierna, som inte kunde leverera tillräckligt med kaffe till butikerna. Det blev alltså viss brist på kaffe, och då riskerar alltid priset på varan att gå upp. Jag upptäckte dock till min stora förtjusning att en av mina kaffefavoriter fortfarande hade samma pris. Jag köpte. Hemma igen kunde jag inte låta bli att titta närmre på kaffepaketet. Det var något som inte var sig likt. Jag upptäckte att paketet var lättare! Det vägde mindre än 500 gram, som de flesta kaffepaket vägde förr. Och på paketet stod det 450 gram. Jag har några andra kaffefavoriter. En heter Mollbergs blandning; dyr men mycket god. Nu håller tillverkaren på med att minska vikten på inte bara Mollberg utan på de flesta paket som ingår i sortimentet. I allmänhet från 500g till 450. Om kaffetillverkare drar sig för att höja priset och istället minskar innehållet i paketet, kan de förvisso lura konsumenter, som inte omedelbart upptäcker att paketet blivit mindre och lättare. I dag har ytterligare storlekar tillkommit, så kunderna bör ha en kalkylator med sig för att kunna jämföra priser.

Inga kommentarer: