lördag 17 september 2016

Radiotjänsts reform: Fakturor som ska betalas om ett år,

Jag sitter och tittar på en räkning, som jag måste betala. Fast om sanningen ska fram, så borde jag ha betalat den i förrgår. Och jag har onekligen haft många tillfällen att göra det, för jag fick fakturan för cirka ETT HALVT ÅR SEDAN. Det låter kanske märkligt, men om jag tillägger att räkningen kommer från Radiotjänst i Kiruna AB, blir det klarare. Så långt bakåt i tiden jag minns, har jag betalat Radiotjänst kvartalsvis. Men förra gången jag fick post från det bolaget, innehöll kuvertet fyra fakturor. Varje faktura handlar om ett kvartal, så på sätt och vis är inte skillnaden så stor. Däremot kan det bli förändringar hos Radiotjänst i Kiruna. För varför har företaget gjord denna förändring? Är inte svaret självklart? Det handlar säkert om att spara pengar. Radiotjänst behöver nu endast skicka ett kuvert, innehållande 4 fakturor. Tidigare fyra kuvert, som alla innehöll en enda faktura. Det innebär minskade postkostnader för Radiotjänst, men också mindre administrativt arbete. Har det gått ut över personalen i form av uppsägningar? Jag hoppas att så inte är fallet, för på Kirunas arbetsmarknad är det ont om jobb inom servicesektorn. Och Radiotjänsts besparing har kanske inte blivit så stor! Avier, som ska betalas långt in i framtiden, riskerar att försvinna. Och Radiotjänst bifogade inte någon kommentar till ”reformen” . Kuvertet innehöll inget annat än fakturor. Radiotjänst kan få lägga ned mycket tid på att skick ut påminnelser. Det kostar.

Inga kommentarer: