lördag 18 februari 2012

Varför klippa bort filmers nyckelscener?

Förra lördagen såg jag för andra gången ”Män som hatar kvinnor.”
Den var något förkortad. Det må vara hänt, om det borttagna inte är någon nyckelscen. Men en sådan hade försvunnit. Den fanns i slutet på filmen förra gången jag såg den. Lisbeth har börjat tycka om Mikael; kanske första gången hon hyst positiva känslor för en annan människa. Hon köper en present till honom, men när hon får syn på honom, kommer han ut från Milleniumredaktionen i sällskap med sin arbetskamrat och älskarinna, och de har armarna om varandra. Lisbeth kastar presenten i en soptunna.
Hon blev så besviken att hon bestämde sig för att klippa av alla band till Mikael
Obegripligt att denna scen försvunnit!

Å andra sidan fanns det ett inslag, som jag inte kunde komma ihåg från förra gången jag såg filmen. Lisbeth besöker Mikael på kriminalvårdsanstalten, där han avtjänar sitt straff. Hon ger honom en kyss på kinden. Den scenen är ju också viktig som exempel på att hon börjat ”tillfriskna”. Men jag hade inget minne av att ha sett det.

Att viktiga scener tas bort i en film har jag varit med om tidigare. Det finns ett inslag i en film om Tyskland omkring 1930, som på ett mycket belysande sätt beskriver stämningarna i Tyskland. Huvudpersonerna i filmen har satt sig ned på en uteservering, som också har en scen för uppträdanden. Plötsligt dyker det upp några barn 10-14 år. De är klädda som ”vandringsfåglar” (Wandervögel). Det var en form av ungdomsföreningar, som ägnade sig åt stärkande friluftsverksamhet – men som nog hade anknytning till nazisterna. En av gossarna börjar sjunga i en mikrofon på scenen, en sång välkänd för publiken, som börjar sjunga med. I slutet av sången kastar gossen upp en arm till Hitlerhälsning. Då reser sig de flesta i publiken och gör Hitlerhälsning. Sången dånar, alla som sjunger har gripits av entusiasm. Men den del av publiken som inte rest sig och som inte sjungit med, är inte alls entusiastisk. Några har ansiktsuttryck, som snarare präglas av rädsla.
Jag trodde att jag sett denna scen i filmen Cabaret, som jag sett på bio. Jag lånade filmen av en bekant, som hade den på en kassett. Men till min stora förvåning fanns scenen inte med. Då kom jag att tänka på Ingmar Bergmanfilmen ”Ormens Ägg”, som också handlar om Tyskland före Hitlers maktövertagande. Den hade jag också sett på bio. Den sändes i en tv-kanal och jag passade på att se om den – men även här saknades ”min scen”. Jag är helt säker på att jag inte kan ha sett den i någon annan film.
Tydligen är det så att viktiga filmavsnitt kan försvinna i kassett- eller DVD-versionen.
Märkligt!

Inga kommentarer: