torsdag 29 januari 2015

Bananflugor! Vad göra???

Jag har i flera år haft problem med dessa varelser. Dom är små – men mycket intelligenta. Sitter dom på kökets skåpdörrar, kan jag inte låta bli att försöka slå ihjäl dem med en hopvikt tidning eller något liknande, men det är svårt När de ser den hotande faran, flyger de aldrig uppåt. Då är ju risken stor att de rör sig mot faran. I stället flyger de blixtsnabbt vertikalt – och överlever. Bananflugorna våldgästar mig i början av hösten. Då har de kalasat på fallfrukt och flyger in till mig och slår sig ned i köket. Jag kämpar med dem; jag häller kokande vatten i vasken och till slut blir jag av med dem. Men nu har jag fått dem mitt i vintern, vilket är obegripligt för mig! På nätet finns det många recept, som går ut på att få död på de små liven. Det handlar om att röra ihop en blandning som genom sin starka lukt ska attrahera bananflugorna.Den vanligaste ingrediensen är vinäger, som kan kompletteras med honung eller sirap. Blandningen ska hällas i en skål eller en flaska Om det hela fungerar, kommer bananflugorna att dyka ner i vätskan – och drunkna, i varje fall om man också tillsatt några droppar diskmedel för att få bort ytspänningen. Men jag har aldrig fått dessa recept att fungera. Visst, bananflugorna kommer, när jag satt fram skålen eller flaskan. Men inte blir den någon massavrättning! Dom dyker inte ned i den livshotande sörjan utan parkerar sig på kanten av skålen eller högst upp på flaskan. Där blir dom sittande. Kanske blir några asberusade av lukten och avlider, men de flesta flyger efter en stund. I går gjorde jag två blandningar med samma resultat. Bananflugor samlades men vägrade att låta sig dränkas. I dag på morgonen fann jag dock till min stora glädje att det låg cirka 10 bananflugor i den ena blandningen. Men till min överraskning fann jag att de fortfarande levde! En av dem höll på att krypa upp. Bananflugor kan tydligen simma! Jag hämtade en sked och rörde om, så jag förmodar att alla till sist ändå drunknade. Att avliva tio bananflugor är ingen större framgång. Medan jag höll på att göra mina blandningar, kan tusentals bananflugebarn ha fötts. Vad göra?

Inga kommentarer: