tisdag 6 januari 2015

Blåst på 1600 kronor av skojare?

Strax före nyårshelgen var jag lite stressad, eftersom jag var inbjuden till nyårsfirande utanför Filipstad. Jag skulle ner till vårt lilla centrum för att handla och hade just öppnat ytterdörren. Då dyker det upp en för mig okänd man, som hastigt säger ungefär det här: ”Hej vi håller på att kolla, om ni har för mycket radon i väggarna. Kan jag sätta in två radonmätare hos dig” Jag svarar: ”Då får det gå fort för jag är på väg ut.” Han springer in och placerar två radonmätare i min bostad. Han har också ett formulär som jag ska underteckna. Jag gör det och han ger sig iväg, vilket jag också gör. En eller två dagar senare avreser jag från Filipstad. Jag kommer tillbaka 2 januari. En eller två dagar senare får jag per post en räkning på 1595 kronor. Den skulle betalas senast 5 januari, vilket i praktiken innebar dagen efter jag fått den. Märkligt nog var fakturan daterad 16 december, d.v.s. långt innan mannen ifråga dykt upp utanför min dörr. Företaget, som han representerar, heter Independia Group. Jag hade också fått en påse att lägga radonmätarna i och skicka dem till mottagaren 9 februari. Men när jag fått fakturan, stoppade jag in allt i påsen och lade den i en brevlåda. Detta innebär inte att jag har något emot radonmätningar. Men jag accepterar inte att företag behandlar mig på det sättet. Att be mig ta hand om radonmätare, men inte säga ett ord om att det ska kosta nästan 1600 kronor! Än en gång har jag hamnat i den situationen att jag undrar vad det mera stod i det papper, i vilket jag tecknat mitt namn!

Inga kommentarer: