onsdag 4 mars 2015

En parkeringsautomat som inte var snäll .

I dag körde jag ett et par bekanta till Karlstad. De skulle på ett möte. Och tyvärr blev vi en aning försenade. Efter att ha hittat en parkering med en ledig plats gällde det att snabbt betala och få ut parkeringsbiljetten. Jag betalade med mynt, eftersom jag börjat bli rädd för att använda Visakortet i automater. Jag lade på 14 kronor och tryckte på knappen som skulle ge mig biljetten. Strax kunde jag läsa följande uppmuntrande budskap: ”Du har gratis parkering till klockan 9”. Sedan hände inget mer, trots att jag tryckte en gång till. Klockan var nu 5 minuter i 9 Jag skulle inte få någon som helst utdelning av mina 14 kronor. I sådana situationer grips man lätt av ilska eller panik och börjar trycka på alla knappar – eller slå sönder apparaten. Jag nöjde mig med att stirra apatiskt på den. Till sist trycke jag på en annan knapp, fast jag var säker på att ingenting skulle hända. Nu var vi ute i sista minuten och det var meningen att jag skulle visa vägen, så det var bara att ge sig iväg. Men snart var jag tillbaka vid automaten och nu granskade jag den mera ingående i hopp om att komma på en ny strategi. Jag fann en text med ganska små bokstäver, där det stod vad som fanns att göra, om jag ville anmäla fel på automaten. Jag skulle på mobilen slå in en sifferkombination och därefter med ord beskriva felet. Det tog lite tid, men till slut fick jag iväg ett sms. Och svaret kom snabbt! Om jag hade hoppats på att parkeringsföretaget skulle beklaga det inträffade eller till och med be om ursäkt, så hade jag blivit besviken. Det fanns ingenting av det i svaret. Där stod endast en uppmaning att betala ny parkeringsavgift via sms. Det gick inte att utnyttja den parkeringstid som jag redan hade betalat för. Jag kände inte för att följa uppmaningen. Jag tog en liten promenad. Solen hade tittat fram, och det kändes riktigt varmt. Jag spanade efter parkeringsvakter, som har bra jaktmarker, där bilen och jag hamnat. Det är en ganska stor yta, fullpackad med parkerade bilar. Att lämna bilen utan betalning är mycket riskabelt. Vakterna får god utdelning. Min enda avsikt var att kolla om parkeringsvakterna dög till något annat än att lappa bilar. Men jag lyckades inte utöka mitt vetande. För denna gång var de osynliga.

Inga kommentarer: