söndag 26 juli 2015

Växande antisemitism i Sverige?

Växande antisemitism i Sverige? I flera år har det kommit oroande signaler om växande antisemitism i Sverige. Det har framför allt handlat om attacker på judar i Malmö Jag måste erkänna att jag haft svårt att tro på dem. Eller snarare: Jag har utgick från att det handlar om upprörda känslor bland muslimer, framför allt bland palestinier. Men nu räcker inte det som förklaring. Även Sveriges judar överväger att lämna Sverige på grund av rädsla för att bli angripna. ”Det går inte att leva som jude i Europa”, säger Shirly Tsubarah, uppvuxen i Malmö men som nu har flyttat till Israel. Hon kände sig hatat i Sverige. Nästan varje dag skrek någon ”Judehora” efter henne i skolkorridorerna. Hur har det kunnat bli så? Riktigt illa ute har tydligen judiska lärare varit. Tillmälen av typen ”du ska till Aushwitz” eller ”vi ska döda alla judar” har haglat. Ändå har det skett en skärpning av lagar och förordningar, som övervakar att t.ex. inte någon ”hets mot folkgrupper” äger rum. På 1970-talet kunde till och med SVT i underhållningsprogram lägga in judeskämt utan att någon reagerade. (Jag skulle kunna ge ett bra exempel på det, men vill inte göra det, inte minst för att jag skulle riskera åtal) Palestinier och andra muslimska grupper lär sig tidigt tycka illa om judar. Men hur har giftet kunnat sprida sig till infödda svenskar?

Inga kommentarer: