måndag 10 oktober 2016

Bananflugor och psykiskt störda flugor.

Hösten är den tid på året, då jag drabbas av ovälkomna besök, t.ex. bananflugor. Jag säger blankt nej till dem och försöker tillintetgöra dem. Men det är inte lätt! Bananflugan märker direkt, om jag står i begrepp att ha ihjäl honom med hjälp av t.ex. en tidskrift. I dag blev det ”Vi i villa”, som jag får, trots att jag inte äger någon villa. Men det gäller att mycket långsamt placera tidskriften i rätt läge, och sedan utdela slaget. Jag har även försökt använda de recept, som finns på nätet, men det har inte gått så bra. Det går ut på att i en skål röra samman en brygd som har en stark doft. Bananflugorna lockas av den. Det är meningen att de ska drunkna i skålen. Visst mina bananflugor lockas, men de ramlar inte ned i skålen. De sätter sig på skålkanten och njuter av lukten från min röra. Några dör kanske för att de insupit för mycket av dofterna, men de flesta överlever. Men nu har jag fått ett problem, som är betydligt värre än bananflugorna. Jag hemsöks av flugor av ett slag, som jag aldrig stött på tidigare. Dom förefaller vara psykiskt störda! Dom flyger fram och tillbaka i ett våldsamt tempo i mitt lilla kök. Ibland dundrar de emot en skåpdörr, ibland krockar de med mitt huvud. För några dagar sedan trodde jag att det värsta var över. Jag hade med hjälp av ”Vi i villa ”lyckats ha ihjäl de flesta. Men när jag sent på kvällen gick ut i köket, var där minst 10 flugor som snurrade runt i vansinnigt högt tempo. Jag fick plocka fram mitt mordvapen igen. Men hur kom dom in i köket? Jag bestämde mig för att kontakta Anticimex. Dom har kontor i flera kommuner i Värmland, men inte i Filipstad. Telefonkatalogen uppmanade mig att kontakta Karlstad. Det ska jag göra, men jag undrar om detta är ytterligare exempel på att servicemöjligheter försvinner från Filipstad. Jag vill minnas att Anticimex har haft ett ombud i Filipstad. Jag skall höra mig för om det. Men i morgon ringer jag till kontoret i Karlstad.

Inga kommentarer: