torsdag 14 augusti 2008

Om interrail och SJ

Hemma igen!
Och här några erfarenheter av att interraila.

Visst är det en utmärkt möjlighet. Och visst är det ett bra sätt att få kontakt med människor.
Men det finns ett och annat att tänka på.
Tågkonstnaderna kan bli högre än beräknat, inte minst för att platsbiljetterna (reservations) nog kommer att kosta något mer än vad de flesta interrailare räknat med. Och även om platsbiljetterna inte alltid är obligatoriska, är de bra att ha, för utan dem kan det bli mycket spring och letande efter lediga platser.

Så har vi det där med tågförseningar. Även utländska tåg kan bli försenade, även om de håller tiderna bättre än SJ. Den som ska byta tåg under interrailandet ska inte räkna med att ett avgående tåg väntar på ett som är försenat. I Sverige väntar tågen ofta på varandra (vilket naturligtvis drar med sig nya förseningar) och dessutom kan man få hjälp av personalen på det försenade tågen. En sådan service är det bäst att iinte räkna med under interrailandet.

Vi var med om en försening, som vi tyckte var ganska onödig och som fick otrevliga följder. På tåget från Genève till Milano dök det upp italienska"Finanziapoliser" vid första station i Italien. Av någon anledning blev de misstänksamma mot en passagerare, som verkligen såg ut som en äkta tågluffare. Hans enda packning bestod av rygg- och sovsäck. Men "Finanzia" trodde det fanns mer i packningen, för de drog iväg med honom, och tåget blev stående i cirka 20 minuter. Det gjorde att vi missade ett avgående tåg till Trieste. Vi hoppade på nästa tåg dit, och det höll på att avgå just som vårt tåg kom in på stationen i Milano. En konduktör försökte hindra oss komma på, men vi lyckades på upp dörren til sista vagnen. Samme konduktör blev förbannad och vägrade till och med svara på vår fråga om tåget verkligen gick till Trieste. Vi fick hjälp av en städare, som upplyste oss om att vi verkligen var på väg mot Trieste. Men det var ett långsamt tåg, så när vi äntligen var framme, hade vi missat sista bussen till Izola i Slovenien, där vi bokat hotell. Enda lösningen var att ta taxi, och det var de italienska taxichaufförerna helt medvetna om! Vi gick runt och testade flera, men fick samma besked:
70 euro skulle det kosta att köra cirka 1,5 mil.
Vi fick till sist ned det till 65.

För övrigt fick jag ännu ett par exempel på att den där 50 procentsrabatten för resan i det egna landet stämmer dåligt. Enligt SJ skulle den också gälla mellan Malmö och Köpenhamn. Vi fick rabatt men inte 50 procent. Den var ännu lägre, när vi åkte åt andra hållet mellan Köpenhamn och Malmö När vi gick på tåget mot Malmö, träffade vi ett gäng interrailare, som bestämt hävdade att interrailkortet skulle gälla även på tåget till Malmö. Jag kollade det hos Skånetrafik, som bestämt förnekade det.

Inför hemresan från Malmö till Filipstad i Värmland struntade jag i SJ:s femtioprocentrabatt och bokade en sistaminutenbiljett. Den enda möjligen var att först åka ända upp till Södertälje, och där byta till ett tåg, som först körde tillbaka samma väg många mil, innan det girade väster ut mot Hallsberg och sedan Värmland. En väldig omväg således. De enda möjliga platserna var i en vagn för hund- och kattägare. Jag har inget mot katter eller hundar men kunde inte låta bli att tänka: Detta är tydligen det enda SJ kan erbjuda studenter och pensionärer, som vill försöka åka lite billigare genom sistaminuten - några platser som blivit över i en vagn för hund- och kattägare.

Tåget mot Södertälje, X2 1000, blev naturligtvis försenat, men jag klarade mig genom att samma öde drabbat tåget från Stockholm.

Men det mest märkliga inträffade under utresan till Malmö. Jag skulle byta tåg i Katrineholm. Det nya tåget mot Norrköping ropades ut och kom in på sitt spår (jag tror det var spår 4). Men när vi passagerarna höll på att kliva på, kom ett nytt meddelande: Norrköpingståget hade i stället kört in på grannspåret, där ett tåg mot Västerås skulle avgå. Men Västeråståget hade hamnat på spår 4, så det såg ut som om två tåg bytt spår utan att trafikledningen märkt det!
Det blev naturligtvis totalt kaos, när passagerare på två tåg plötsligt skulle kliva ur igen och byta tåg. Misstaget ledde inte till något värre än ytterligare en försening. Men om tåg kör in på fel spår, kan naturligtvis betydligt allvarligare saker inträffa...
Och också denna gång räddades jag av att nästa tåg (från Norrköping) var försenat....

Inga kommentarer: