torsdag 29 mars 2012

Man hotade utvisa sin misshandlade hustru.

En man från Balkan, boende i Sverige, besökte sitt hemland, där han gifte sig med en kvinna. Hon fick uppehållstillstånd och kunde förena sig med honom i Sverige.
Men tillvaron i Sverige förvandlades snart till ett helvete, trots att hon lyckades skaffa sig ett arbete som städare. Mannen misshandlade henne grovt och pengarna, som hon tjänade, tog han hand om. Själv var han arbetslös.
Efter fyra år ville han skiljas och skicka tillbaka henne till Balkan. Han hade räknat med att hon skulle bli gravid, och det hade hon inte blivit. Han menade att det var hennes fel, trots att hon genomgått fertilitetsundersökningar utan anmärkning. Själv vägrade han att göra det!
En bekant till mig informerade mig om detta och undrade om jag kunde hjälpa till. Jag kontaktade - Riksföreningen GAPF - Glöm aldrig Pela och Fadime. Som tur var hade den drabbade kvinnan redan fått hjälp med att polisanmäla mannen. Hon hade tidigare fått uppsöka vårdcentral på grund av misshandeln, så hon hade bevis mot honom. Nu fick hon skyddat boende.
Jag hoppas verkligen att hon får vara kvar i Sverige! Hon har ju varit här i fyra år, och hennes uppehållstillstånd borde ha blivit permanent för länge sedan. Dessutom har hon ju arbete.
Däremot borde mannen utvisas
!

Inga kommentarer: