onsdag 12 december 2012

Centraliserar SR verksamheten till Stockholm?

Jag minns första gången jag lyssnade på P1:s Mitt i musiken under en bilresa.


Jag förstod med en gång att det var ett musikprogram med profil. Programmakarna tog upp Lasse Dahlqvist och framhöll att han var en av Sveriges största trubadurer. Jag fick höra en version av ”Dans på Brännö brygga”. Mitt i musiken hade upptäckt att i en inspelning hade texten förändras (eller förvanskats). Lasse sjunger ”dom har änna som ledigt idag”. Det blev i stället ”Dom har enats om ledigt idag.

Jag undrar vad Lasse Dahlqvist sagt, om han hört det?



Med Mitt i musiken kunde musikbegivenheter utanför Stockholm bli uppmärksammade. Skulle programmakare i Stockholm ägnat Lasse Dahlqvist samma uppmärksamhet? Jag tvivlar på det.
Mitt i musiken har producerats i Göteborg. Men för en tid sedan hörde jag att programmet i fortsättningen skulle göras av kulturredaktionen i Stockholm. Sorgligt om det är sant. Men om det står det ingenting på SR:s hemsida.
I Malmö producerade länge Åke Pettersson ett mycket uppskattat program som hette ”Vår grundade mening”. Trots omfattande protester från lyssnarna lades det ned. I stället kom ”Medierna”, gjort av ett produktionsbolag i Stockholm. Åke Pettersson fick dock från Malmö göra ett nytt program, som fick namnet ”Producerat”. Det går mera på djupet än ”Medierna”, som gärna lägger in lite häftig musik för att aktivera lyssnare.
  Jag har fått uppgiften att Publicerat ska läggas ned.
Om det är sant och om det också är sant att Mitt i Musiken blir en del av Kulturradion, centraliserar SR programproduktionen till Stockholm.

Varför?



Inga kommentarer: