torsdag 6 december 2012

Håller telefonkatalogen på att försvinna?


Häromdagen skulle jag köpa en bok och försökte ringa en bokhandel i Karlstad (Bokhandeln i min kommun är nedlagd). Men jag hittade den inte i telefonkatalogen, och när jag gick på yrkesregistret, så föreföll hela Karlstad att sakna bokhandlare! Märkligt!
   Då gick jag till Internet och sökte efter ett telefonnummer till Akademibokhandeln i Karlstad. Men det fanns inte något sådant. Det gick endast att ringa till en växel för hela landet. Tyvärr var den stängd, trots att flera butiker hade öppet. Jag kunde således inte få reda på om boken fanns i Karlstad. I så fall hade jag åkt direkt till butiken.
Nästa dag ringde jag den där växeln och bad om att få bli kopplad till butiken i Karlstad, men nu kom överraskning nummer 2: Det gick inte bli kopplad. I stället fick jag ett telefonnummer till Karlstad. Nu blev det än mer obegripligt att telefonnumret inte fanns i telefonkatalogen.
  Då kom jag att tänka på att jag inte fått någon telefonkatalog för 2012.
Har telefonkatalogerna avskaffats? Varför?
I varje fall tycker jag det är bra att ha en telefonkatalog, även om Internet finns.
Alla människor har ju inte Internet. En turist som åker in i en ny stad och behöver hitta en adress kunde ju tämligen lätt komma över en telefonkatalog och få fram adressen.
Helt klart är att det inte bara är bokhandelskedjor, som drar in telefonnumren till butiker och kontor ute i landet. Det finns t.ex. inte i katalogen telefonnummer till Nordeas lokalkontor.    

Inga kommentarer: