söndag 30 december 2012

Långtradarna – vägarnas marodörer.



Långtradarna – vägarnas marodörer.

Ja, det tyckte en krönikör på Expressens ledarsida. Han skulle köra bil från Värmland till Stockholm en av de dagar då det utfärdats varningar på grunda ymnigt snöande. Han upptäckte snart, hur otrevligt det var. Men bilarna körde mycket försiktigt. Farten i en lång kö var sällan över 40 km/timma. Men då och då kom det långtradare, som körde om kön i betydligt högre fart. Efter en stund började samma långtradare dyka upp igen: de hade kört av vägen och ibland vält. Senare orsakade en långtradare stopp för kön.  Släpet blockerade vidare framfart. Krönikören erinrar sig att långtradarchaufförerna förr kallades vägarnas hjältar – men nu har de förvandlats till marodörer.
  
 Själv höll jag en gång på att råka illa ut. Jag befann mig i en bilkö, som en km senare skulle komma ut på en motorväg. Väglaget var uruselt: Snö hade smält och vägen var täckt av smutsigt vatten. Kön höll därför låg fart i väntan på motorvägen. Men så kom det en långtradare och vräkte sig förbi alla, samtidigt som vi fick sikten försämrad av det vatten som skvätte på oss. Jag svor och tyckte det var en onödig och farlig omkörning. Jag undrade också, hur det skulle gå på motorvägen: Kan det uppstå behov av att köra om honom där?
Så kom vi ut på motorvägen. Bilarna, som blivit omkörda, började köra om långtradaren, som inte kunde hålla deras hastighet. Det blev min tur. Jag tvekade men maximerade vindrutetorkare och -spolare och gick ut i vänsterfilen.  Men det skvätte så från långtradaren att ett kort ögonblick såg jag inte någonting. Och då körde jag emot mittsträngen  och voltade och hamnade med hjulen i vädret på motorvägsdelen åt andra hållet! Jag lyckades ta mig ut oskadd och strax kom bilar, som stoppade. Men långtradarchauffören stannade inte utan körde vidare.
Jag bär naturligtvis skuld till min situation. Men långtradarchauffören gjorde en helt onödig omkörning av en hel bilkö.  

Jag hade onekligen tur – det hade kunnat sluta illa.
   När jag denna vinter lyssnat på radions rapporter om olyckor i det dåliga vädret, märker jag att påfallande ofta är långtradare inblandade.

En gång hjältar men nu marodörer – vad beror det på?
En förklaring är väl tidspressen och konkurrensen från utländska långtradare.
Men det är ändå oacceptabelt. Människor dör eller blir allvarligt skadade.
      

Inga kommentarer: