måndag 17 augusti 2015

Hur ska det gå för SIFO?

Sifo är nog fortfarande det opinionsinstitut som har högst anseende. Från Sifo kom de första mätningarna av partisympatier; i ledningen har alltid funnits kompetenta forskare. Men idag har Sifo många konkurrenter och är ej längre självklar ”number one” inom branschen. Dessutom har alla opinionsföretag ett växande problem. Allmänheten har börjat tröttna på opinionsundersökningar. Mest irriterande är, förmodar jag, att bli intervjuad per telefon. Fler och fler tackar nej! Risken för opinionsföretagen är att för många gör det. Då kan undersökningens slutsatser ifrågasättas. Denna problematik håller nu på att vålla Sifo stora svårigheter. Det handlar inte om telefonintervjuer utan om Sifos jätteprojekt, ”SVERIGE NU”. Varje år gör Sifo ett slumpmässigt urval av deltagare. De får per post ett tjockt kuvert, som innehåller ett häftat frågeformulär på över 40 sidor! Varje sida består av frågor och svarsalternativ. De senare kan vara fler än tio. Deltagarna ska sätta ett kryss i en mycket liten ruta för det svarsalternativ, som stämmer bäst överens med deras uppfattning.Jag gjorde ett försök att räkna antalet frågor men gav upp, då jag kommit till 781 frågor. Då hade jag halva enkäten kvar. Och därtill kommer att varje fråga kan ha fler än 10 svarsalternativ. Sifo säger att frågorna framför allt ska handla om "svenskarnas mediekonsumtion, intressen och inköpsvanor." Jag hade blivit utvald 2014 och tyckte att undersökningen var väl skräddarsydd för företag, som producerar konsumtionsvaror. Det var massor av frågor om jag lagt märke till ett stort antal nya produkter. En viktig angelägenhet för producenterna men jag blev något förvånad att det tog så stor plats i Sifos SVERIGE NU. Efter att ha bläddrat bland frågorna och fått en uppfattning om hur mycket det var bestämde jag mig för att hoppa av. Men några veckor senare fick jag brev från Sifo med en vädjan om att svara. Enkäten var mycket viktig! Om jag besvarade den, skulle jag som belöning få några lotter, som – om jag hade tur – skulle kunna göra mig rik. Svenskarna har ju blivit ett spelande folk och de flesta var säkert nöjda med erbjudandet, som inte kostade Sifo så mycket! Men jag nappade inte direkt. En natt cirka en vecka senare, knackade en granne på min dörr omkring kl 24 och sa att han observerat några ynglingar som parkerat en bil i vår carport och därefter smög omkring på baksidan av radhuslängan. Jag blev klarvaken! Det påminde om rånet jag varit med om! Lägga mig ville jag inte. Vad skulle jag göra? Jag fick syn på Sifo-enkäten och satte mig - och fyllde i den. Det hann bli morgon innan jag var klar! Så jag postade enkäten och fick mina lotter, som inte gav någon utdelning. Sannolikheten för att två år i rad bli uttagen till Sverige nu borde vara minimal. Men jag har lyckats med det! Men när kuvertet från Sifo kom 2015, blev jag enbart irriterad. Är det verkligen ett slumpmässigt urval? Hur kunde jag komma med? Dock tycker jag att årets enkät är bättre, eftersom frågorna om företagens nya produkter inte är lika dominerande. Jag besvarade inte enkäten och fick en tid senare nytt brev med en vädjan. Men inga erbjudanden om lotter! Så gick det en tid och för tredje gången hörde Sifo av sig och vädjade igen. Denna gång kunde jag få lotter! Men jag avstod från att delta… Nu undrar jag, hur det ska gå för Sifo. SVERIGE NU är storsatsningen. Har dom tagit sig vatten över huvudet? Kan verkligen lotterna i det tredje utskicket bli räddningen? Blir det ett stort bortfall av svarande, så blir enkäten mer eller mindre värdelös. Då är risken stor att Sverige Nu 2015 inte får någon efterföljare. Klarar sig Sifo med den smällen? Felet med SVERIGE NU har helt enkelt varit att det är för många frågor och svarsalternativ. Vi orkar helt enkelt inte med det!

Inga kommentarer: