lördag 22 augusti 2015

Telenor tar ut månadsavgifter för mobil som varit stulen i 6 månader.

Det har nu gått ett halvt år, sedan jag utsattes för rån mitt i natten. Jag blev av med fyra mobiler plus en laptop, på vilken det satt ett mobilt bredband. För en av mobilerna hade jag ett Telenor-abonnemang. Under ett besök i Göteborg gick jag in i Telenors butik och undrade om jag inte kunde "befrias" från abonnemanget, eftersom mobilen var stulen. Jag fick som svar ett klart NEJ.Det hade jag väntat mig. Men något överraskande var att jag ej heller kunde säga upp abonnemanget. Jag måste vänta på en uppsägningsdag cirka en månad senare. Jag missade den. Nästa gång jag var i Göteborg gjorde jag ett nytt besök hos Telenor. Han som tog hand om mig tyckte tydligen synd om mig. Jag fick ett telefonnummer som jag skulle ringa och förklara min situation. Men det gav inget resultat. Märkligt nog fick jag en tid senare ett brev från Telenor, där jag hälsades välkommen tillbaka! Någon form av missförstånd hade tydligen ägt rum. Till sist har jag lyckats att säga upp mitt abonnemang hos Telenor. Men den träder i kraft först den 29 november. Till dess får jag fortsätta betala månadsavgifter. Sammanlagt kommer Telenor att få nästan 1800 kronor, och själv har jag inte fått någonting tillbaka... Jag ringde också till Telia angående mitt mobila bredband, som jag inte har kvar. Även där har jag betalat för lika många månader. Jag framförde önskemålet om att få ett nytt, eftersom månadsavgifterna mer än väl täcker in kostnaden. Men det gick precis så illa som jag trott. Därför funderar jag på att säga upp även det abonnemanget. Men om Telia tillämpar samma principer som Telenor, tvingas jag kanske att få fortsätta att betala ett antal månader till, innan uppsägningen träder i kraft. Både Telia och Telenor framhöll för mig att min hemförsäkring skulle kunna betala viss ersättning för dessa utgifter. Men det förnekade mitt bolag, Länsförsäkringar.

Inga kommentarer: