tisdag 27 april 2010

Expressen och höghastighetstågen

Kalla fakta borde avskräcka politiker från att satsa på höghastighetståg i Sverige. Kostnaderna är enorma och förutsätter tåg mellan miljonstäder
EU-kommissionen och International transport forum (ITF) anser att det krävs minst 9 miljoner resor per år under första året för att en höghastighetsbana ska bli samhällsekonomiskt lönsam. Det motsvarar 25 000 resenärer per genomsnittsdag. Helst bör underlaget motsvara 12 miljoner resor. I Sverige finns inget sådant trafikunderlag.
De enorma kostnaderna uppvägs inte av positiva effekter på miljön. De som undersökt det har kommit fram till att de är synnerligen små. Därför bör de ekonomiska satsningarna i stället gå till effektiva åtgärder inom andra delar av transportsystemet. Miljö- och energiexperten Per Kågeson förmodade 2009 att riksdagspartierna nog skulle upptäcka det "om de utsätter sig för risken av att tänka efter".
Tja, hur det gick med det ser vi nu, när de rödgröna har slagit till...

Men även Expressen har en positiv grunduppfattning om höghastighetstågen.De kan ju ”knyta ihop våra storstäder och tillväxtregioner” och få dem att ”breda ut sig”.

En fråga: Om statsmakten bränner över 120 miljarder kronor på att tillgodose storstäders och tillväxtregioners behov, vad blir då över till vägar och järnvägar i övriga Sverige?

Inga kommentarer: