söndag 16 maj 2010

Landsbygdsriksdagen

6-9 maj hölls det landsbygdsriksdag i Sunne. Säkert en förlust för mig att inte vara med! Men jag var alldeles för sent ute för att kunna delta. Dagen innan det skulle börja, fick jag klart för mig vad som skulle ske, och då kunde jag inte.

Det är organisationen "Hela Sverige ska leva", som arrangerar landsbygdsriksdagen. På hemsidan www.helasverige.se går det att få vissa uppgifter om vad som hände.Där står att "ettusen människor från ettusen olika platser" var där. Om det stämmer, är det mycket imponerande! Det fanns 90 deltagare från 22 länder varav 2 från Makedonien.

Representanter för partierna var där och deltog i en diskussion i "framtidssoffan".
Ett påpekande gällde det faktum att regelverk ofta är skapade för stora verksamheter, och de passar ofta inte på "smådrift".

Sedan skulle politikerna berätta om sina program för landsbygden, men om det står det inte så mycket. Behovet av samverkan tycks ha nämnts av alla. Moderaten Bengt-Anders Johansson formulerade sig så här: ”Var och en tänker stuprör. Det är nu dags att tänka hängränna".
Det enda konkreta kom från socialdemokraten Krister Örnfjäder, som ansåg att regeringskansliet borde ha en speciell funktion med uppgift att undersöka: ”Vilken effekt får detta beslut ute i landet?”
Det kan jag instämma i.

När jag tittade i Värmlands lokaltidningar, fann jag fler uppgifter om vad partierna sagt. Tydligen lade Maud Olofsson fram ett landsbygdsprogram i 35 punkter. Det partiet har ju haft sina kärnväljare i glesbygden (jag föredrar det begreppet framför "landsbygden", eftersom det senare är otydligare). En punkt löd: "Utveckla byskolans roll". Skolan ses som ortens nav och avgörande för attraktionskraften.
Men kommer centern att driva det i valrörelsen? Problemet för centern är ju att det i stället har satsat på storstadsfrågor och därmed riskerar att förlora sina kärnväljare, som känner sig svikna. Det räcker inte att dyka upp på landsbygdsriksdagen, när ett val står för dörren!
Andra centerförslag handlande om att bilda gastronomiska regioner, gårdsförsäljning av alkohol (har centerns många nykterister dött ut?) och ökade insatser för att få människor att flytta till landsbygden (Men hur då?)

På landsbygdsriksdagen framträdde också en ung flicka Rebecka Hallams. När hon fick ordet, tog hon micken, såg rakt ut på publiken och sa: ”Landsbygdsriksdagens tema har varit där generationer möts utvecklas landsbygden. Vi ungdomar har inte känt av mycket av det. Jag uppmanar er att sluta prata om unga och börja prata med unga."

Nästa landsbygdsriksdag äger rum i Blekinge år 2012

Inga kommentarer: