torsdag 31 maj 2012

Varför gick bensinpriset inte ned?

I går gick råoljepriset ned med över tredollar per fat. Det är en mycket kraftig nedgång, och jag förväntade mig att bensinpriset skulle gå ned. Men det hände ingenting. Visserligen hörde jag på radion att priset skulle ha sänkts med 10 öre, men tydligen inte hos mig. På radio sades det också att eftersom dollarn blivit starkare, så hade det ”jämnat ut sig”.


I själva verket har råoljepriset den senaste månaden fallit så kraftigt att enbart utifrån det borde bensinpriset i dag i varje fall ligga under 15 kronor. Och det kan knappast ha kompenserats av dollarn.

Jag minns att jag för några veckor sedan hade intrycket att det skulle bli en sänkning och avvaktade med att tanka. Men det hände inget den förväntade dagen. Efter ytterligare en dag gick bensinpriset i stället upp!

Det kan inte hjälpas: Bolagen har inte bråttom med att sänka, men reagerar desto snabbare med att höja!

Och som bekant är konkurrensen mellan bolagen obefintlig.

Inga kommentarer: