onsdag 10 december 2014

Min PC har ålderdomskrämpor!

Det blir svårt för mig att blogga under tiden fram till jul. Jag har väl nämnt att min laptop blev stulen under rånet. Det var först efter det att bovarna sagt adjö och försvunnit, som jag märkte att den var borta. Det var nog bra att jag inte såg dem ta den, för jag hade säkert reagerat våldsamt – och till ingen nytta, för dom var ju två. Sedan dess har jag hankat mig fram med min gamla PC, men problemen blir bara värre och värre. Den har ju stått oanvänd en lång tid och var i stort behov av uppdateringar. Men det räcker inte med det. Det är inte mycket som går att uppdatera, eftersom Windows XP anses vara föråldrat. Från i går fick jag problem att komma ut på Internet, och idag blev det omöjligt att göra det på eftermiddagen. När jag gjorde en felsökning, fick jag det uppmuntrande beskedet ”Det är dags att köpa en ny PC”. Det har även varit stora problem, när jag varit uppkopplad. Mina bloggtexter kan jag lägga ut på facebook, men om jag vill gå in där själv, fastnar jag. Kan omöjligen klicka mig vidare. Jag måste stänga facebook för att komma vidare. Några gånger har det hänt att mus och tangentbord förlamas. Det går varken att skriva eller klicka. Jag tvingas att ”nödstoppa” datorn och börja om! Detta hände när jag skrev denna text. Jag var faktisk färdig med den och skulle klicka på ”publicera”. Men musen nådde inte dit! Det fattades några millimeter! Det blev att nödstoppa igen. Nu har jag skrivit om texten i ett word-dokument. Där får det stanna, tills jag hittar en möjlighet komma ut på nätet. Visst, jag ska köpa en ny laptop. Jag sköt på det, i hopp om att jag skulle kunna få den stulna tillbaka genom att gärningsmännen skulle bli tagna av polisen. Det fanns tecken på att det skulle kunna inträffa, men så blir det inte. Men det är ont om laptop-butiker i Filipstad, så köpet får ske i Karlstad eller Göteborg. Jag bör tillägga att jag - som ni ser - till sist lyckades bli uppkopplad och i stånd att kopiera word-dokumentet hit!

Inga kommentarer: