fredag 12 december 2014

Värmepumpselände!

För några veckor sedan hade jag en värmepump, som inte fungerade. Den stängde av sig, och en röd lampa började blinka. Jag vände mig till Elon, som föreslog att jag skulle byta motor till ”innedelen”(Det är den del av värmepumpen, som finns inomhus) Jag accepterade. Nu sitter jag här med min nya motor, men värmepumpen fungerar inte. Den beter sig som den gjorde med den gamla motorn: den stänger av sig och en röd lampa börjar blinka. Jämmer och elände! Elon tycks ha ställt fel diagnos på ”sjukdomen”! Det var inte den gamla motorn som gjorde att pumpen stängde av sig. När jag kontaktade Elon sa jag att jag gjort precis som det står i instruktionsboken. När den röda lampan började blinka, tryckte jag på knappen ”check” på fjärrkontrollen. Då kom det upp en felkod i fjärrkontrollens display, nämligen ”H 11” Enligt instruktionsboken skulle jag sedan kunna få info om koden genom att trycka på en annan knapp. Det skulle då höras ett pipande ljud, ”när den gällande felkoden visas”. Men – tyvärr – min värmepump ger inte ifrån sig ”något pipande ljud” och ingen ny info dök upp. Jag har upplyst Elon om allt som hänt. Det viktiga är att värmepumpen nu reagerar på samma sätt som den gjorde med den gamla motorn: Den stänger av sig och den röda lampan börjar blinka. I veckan som gått har jag ringt flera gånger till Elon och sagt att reparatören måste ta reda på vad H 11 innebär, innan han åker till mig. Men Elon har inte hört av sig. Jag är rädd för att det kan bli en allvarlig konflikt mellan Elon och mig. En tröst i bedrövelsen är att vintern hittills varit ovanligt varm. Må det fortsätta så!

Inga kommentarer: