tisdag 19 januari 2016

Jag hade helt fel om reaktionen.

På år 2015:s sista dag skrev jag ett blogginlägg, om vad två medarbetare på Sveriges Radio (Jörgen Huitfeldt och Magnus Thorén) kommit fram till, när det gäller de ensamkommande flyktingbarnen. De menar att många barn inte själva valt att bege sig till Sverige. Det är istället familj eller släkt, som fattat beslutet över deras huvuden. Vidare menar Huitfeldt/Thorén att Sveriges mer generösa regler för ensamkommande flyktingbarn har utnyttjats av kriminella smugglarnätverk, som har allt att vinna på att utmåla Sverige som himmelriket på jorden. Det leder ju till att fler anlitar dem. Dessutom får barnen en helt orealistisk uppfattning om hur deras tillvaro ska se ut i Sverige. Många tror att de kan få allt de pekar på, t.ex senaste versionen av iPhone. Läs gärna mitt inlägg från 31/12! Sveriges Radio hade lagt in Huitfeldt/Thorén på nyårsdagen. Jag trodde det skulle bli uppståndelse i media. Jag tog fel! Visserligen utbröt debatt i de sociala media och naturligt skrev Aftonbladet att Sveriges Radio ljuger, men i övrigt var det ganska tyst. Jag bör dock tillägga att jag under nyårshelgen och dagarna därefter inte hade tid att gå igenom många tidningar. >Här en länk till Huitfeldt/Thorén: Men kanske kan mi inte klicka på den!Klickbarheten försvann, när jag kopierade in länken här: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4902

Inga kommentarer: