fredag 12 augusti 2016

Boken som försvann är tillbaka!

Men det har skett utan medverkan från SJ eller Bagport, det företag som SJ gett uppdraget att ta hand om försvunnet gods. För min del blev det mest trubbel, när jag hade kontakt med Bagport. Jag uppmanades att fylla i ”digitala blanketter”, som fungerade dåligt. Vissa frågor var obegripliga, andra begripliga men ändå omöjliga att besvara för mig som saknar kunskap om mycket. Värst var att den digitala blanketten inte fungerade, när jag skulle upplysa om det viktigaste, namnet på bokens författare och bokens titel. Blanketten hade avsatt visst utrymme för båda frågorna, men när jag skulle skriva in mina svar ”fastnade” inte markören. Till sist använde jag ett annat utrymme, där markören fungerade. Jag skrev in namnen på bok och författare och förklarade varför jag inte kunnat göra det på rätt plats. Bagport skickade tillbaka blanketten med den enda kommentaren att nu borde jag inte höra av mig mer under den kommande veckan. Om det innebar att han sett att bokuppgifterna fanns men på fel ställe vet jag inte. Han hade i varje fall inte flyttat uppgifterna till rätt plats. Men 8 augusti fick jag ett sms. Där stod att den försvunna boken”nu är återlämnad på biblioteket”. Skribenten är bibliotekarie på biblioteket i Grums. Hon berättade att en f.d. tågpassagerare (kvinnlig) dykt upp och överlämnat boken, Värmlandsbiblioteken fraktar böcker mellan sig, så boken är snart tillbaka i Filipstad. Jag gick dit i går för att berätta vad som hänt. Jag hade inte gjort det tidigare, eftersom jag ville avvakta i hopp om att boken skulle dyka upp. Nu bad jag om ursäkt och sa att jag förtjänade att bli avstängd från att låna viss tid plus 10 piskrapp på naken hud. Dom höll inte med. Dock återstår några oklarheter. Boken slarvades bort 30 juli. Bokupptäckaren lämnade boken till biblioteket i Grums 8 augusti.(Grums har också järnvägsstation på linjen Göteborg-Karlstad) Om hon använde tiden mellan 30 juli och 8 augusti till att läsa UBIK, så handlade hon rätt! Det unnar jag henne verkligen! Men jag tvivlar på att hon gjorde det. Jag gick av tåget i Karlstad 30 juli och förmodligen skulle det köra därifrån med nya passagerare senare samma dag. Så vitt jag vet, måste tågen städas, innan nya passagerare får kliva på. I så fall upptäckte inte städarna boken. Det verkar inte troligt det heller! Jag tror inte att hon hittade den på ”mitt” tåg 30 juli. Jag var en av de sista passagerare som gick av. Tyvärr kände bibliotekarien inte till hennes namn, så jag kan inte fråga henne.

Inga kommentarer: