söndag 28 augusti 2016

Pengarna jag skulle ta ut försvann in i bankomaten..

Jag skulle ta ut pengar från en bankomat, men pengarna försvann! Eller rättare sagt backade tillbaka in i bankomaten. Klantigt av mig. Jag skulle kunna försvara mig med att bankomaten var något annorlunda än den jag brukar använda. Där syns sedlarna mycket tydligare. Den jag använde nu står utanför Handelsbankens kontor i Filipstad. En annan bankkund dök upp. Han hade sett vad jag råkade ut för. Nu tröstade han mig: ”Pengarna kommer tillbaka till ditt konto i morgon.” Eftersom jag behövde några hundrakronorssedlar, tog jag ut samma summa en gång till. Nu gick det bra! Men jag kollade inte nästa dag, om de förlorade sedlarna verkligen kommit tillbaka. Det dröjde flera veckor, innan jag gjorde det, och då fann jag att pengarna fortfarande inte hade kommit tillbaka! I fredags gick jag in på Handelsbankens kontor och berättade vad som hänt. Då fick jag det nedslående beskedet att automatisk överföring var omöjligt, eftersom jag har mina pengar på Nordea. I stället skulle jag vända mig till Nordea, som i sin tur skall kontakta Handelsbanken med en begäran om att jag ska få tillbaka de hundralappar, som vände tillbaka till bankomatens inre. Kanske måste jag styrka urtagen med bevittnade kopior från ett av mina Nordea-konton??? Det finns ett inslag i denna bankhistoria, som retat upp mig. För några år sedan bestämde sig Nordea, Handelsbanken och Swedbank för att bilda ett gemensamt ”bankomatbolag”. Syftet var naturligtvis att spara genom att dra ned på antalet bankomater. Det ledde till att Nordeas bankomat försvann, medan Handelsbankens och Swedbanks fått vara kvar. Men det borde ha ingått i bankomatbolagets uppdrag att förhindra det jag nu råkat ut för! Bankkunderna borde behandlas på samma sätt, oavsett vilken av de tre bankerna, som de varit kunder i. Nu måste jag gå till Nordeakontoret, som håller på att avvecklas i Filipstad. Kanske måste jag ta kopior på de uttag som ägt rum och ha intyg av två personer att kopiorna är i överensstämmelse med originalet? Kul. Förresten förnekar Nordea att kontoret i Filipstad ska avvecklas. Det skall i stället ”flyttas till Karlstad” Vi jublar i Filipstad…

Inga kommentarer: