tisdag 9 augusti 2016

Visst deltar ryska idrottare i OS!

Något dygn innan OS invigdes såg jag en notis i texttv, som oroade mig. Det stod att IOK skulle granska ryska idrottare, som inte får delta i OS. Men jag hittade inga fler notiser om det. (Kanske hade jag gjort det, om jag inte var upptagen med att leta reda på ”boken som försvann”!) Så drog OS-tävlingarna igång, och Ryssland fick direkt en guldmedalj i karate. Och natten till i dag blev det silver i gymnastik. Två grenar, där det kan ge utdelning av att ha dopat sig! Än värre: Julia Jefimova fick ställa upp i simning, trots att hon TVÅ GÅNGER avslöjats vara dopad. Först för anabola steroider och senast för meldonium. Hon hade varit avstängd men friades strax innan tävlingarna drog igång! Handlade det om IOK:s ”extraprövning”? Jefimova buades ut av publiken. Hon grät och kunde inte förstå, varför publiken bar sig åt så mot henne. I själva verket är det hon som inte förstår. Hon liksom förmodligen många ryska idrottare har inte klart för sig hur vedervärdigt deras land har burit sig åt, och hur osportsligt det är att låta fuskande idrottare tävla mot dom som är rena. Washington Post kallar IOK:s straff mot ryska idrottare för en ”skonsam smäll på fingrarna”. Det var ju meningen att de enskilda förbunden skulle avgöra ryssarnas deltagande, men med det inflytande ryssarna har, så blev det ”ett grovmaskigt nät som många ryssar lyckats slinka igenom”. IOK:s och specialförbundens misslyckande kastar en mörk skugga över OS i Brasilien. Framför allt för att Moskva sluppit undan sin redovisningsskyldighet. Det är ett hån mot de olympiska spelens höga ideal.

Inga kommentarer: