tisdag 27 juni 2017

Månadens bok skickar böcker jag ej vill ha och kräver betalning av mig!

För cirka tre månader sedan fick jag ett överraskande meddelande: ”Månadens Bok är på väg till dig”. Månadens Bok är en organisation som jag aldrig har haft någon som helst kontakt med. Jag tog inte meddelandet på allvar. ”Dom har nog tagit fel på person”.
Så gick det några dagar och jag höll på att glömma meddelandet. Men när jag skulle kolla posten blev det en överraskning. I brevlådan låg det ett paket, så stort att det inte fick plats något mer. Månadens Bok hade kommit till mig!
                             Jag bestämde mig för att försöka få boken returnerad omedelbart. Jag stoppade ”Månadens Bok” i en större påse och begav mig till postkontoret i Filipstad. Dom accepterade att skicka tillbaka boken. Jag skrev ett meddelade till bokmottagarna. Jag betonade att jag aldrig har abonnerat på Månadens Bok och inte vill bli ny kund. Jag var ganska säker på att affären nu var utagerad för min del.
Men ack inte! Några veckor senare kom samma meddelande: ”Månadens Bok är på väg mot dig”. Och mycket riktigt: Snart låg ett nytt stort paket i brevlådan. Denna gång bestämde jag mig för att inte göra någonting. Dom får väl fortsätta skicka böcker till mig – men jag kommer inte att öppna paketen!
                             Jag höll inte det löftet. Jag gjorde nämligen ett försök att ringa till Månadens Bok. Det gick inte så bra. Jag hamnade i en telefonkö, och det gjorde mig irriterad. Varför ska jag ödsla tid och pengar på ett företag, som struntar i att jag klart och tydligt har deklarerat att jag inte vill ha med dem att göra?
Inte helt överraskande blev följden att jag fick ett tredje meddelande: ”Månadens bok är på väg till dig”.
Och strax därpå fick jag ett brev från Månadens Bok. Där kunde jag läsa följande: ”För en tid sedan sände vi dig ett paket men har ej hittat någon betalning från dig. Har något blivit fel så kontakta oss på kundservice. I annat fall emotser vi betalningen och påminnelseavgiften om 60 kr inom 30 dagar från påminnelsedatum”.
Jag skall betala Månadens Bok 357 kronor.
Jag har släpat på Månadens Boks böcker, försökt få kontakt med företaget. Allt helt förgäves. I stället har jag fått en utgift på 357 kronor…
Jag skulle dock vilja få svar på några frågor:
Hur kan ni skicka böcker till mottagare som inte har accepterat att ta emot dem?
Ni har gett mig ett kundnummer: När blev jag kund i Månadens Bok?

         

Inga kommentarer: