onsdag 7 juni 2017

Patienter tar över sjukvårdpersonalens uppgifter!

Jag var på väg till Filipstads vårdcentrals laboratorium, men blev helt häpen och mållös, när jag fick se, hur det såg ut utanför labbet. Det var onekligen överbefolkat. Det var massor av människor, som väntade på att få komma in. De fick helt enkelt inte plats. Själv var jag ordentligt förkyld, något som bidrog till att jag inte ville försöka hitta en plats åt mig själv. Men min ovilja berodde främst på mängden människor och insikten att väntetiden måste bli mycket lång.
   Grundorsaken till att det såg ut som det gjorde är ett beslut av Vårdcentralen att proverna måste tas före klockan 10 på förmiddagen. Den som kommer för sent får inte sina provsvar analyserade. Kanske måste allt göras om.
Att labbet har infört ett ”stopp” kl. 10 kan vara en rationalisering .  Man sparar personal, men det går ut över kunderna/patienterna som tvingas sitta och vänta.
Själv är jag drabbad av en liknande reform.  Jag måste göra en magundersökning och labbet har gett mig uppgiften att undersöka mig själv. Jag skall ta prover på mig själv och lämna in dem på labben för analys. Det har inte gått så bra. Jag skall t.ex. lägga lite bajs i ett rör, som sedan ska gå vidare till labbet. Jag har svårt klara av det;  det blir så petigt, och jag är ju uppenbarligen darrhänt.
Men är det som utspelar sig på vårdcentralen i Filipstad en ny trend? Att patienterna måste vårda sig själva?

Sjukvården befinner sig ju i kris. Naturligtvis blir det en besparing om patienter tar över vissa uppgifter. Men vad blir resultatet?            

Inga kommentarer: