tisdag 18 november 2014

Jag måste betala månadsavgifter för stöldgods!

Rånarnas byte blev bland annat min laptop, ett mobilt bredband och flera mobiltelefoner. Jag har varit i kontakt med Telia och Telenor och fått klart för mig att jag ända till sommaren 2015 måste fortsätta att betala månadsavgifter för det mobila bredbandet (till Telia) och en mobiltelefon (till Telenor), fastän de är stulna. Båda bolagen säger att det beror på att abonnemanget går ut först då. Det hjälper inte att jag själv inte är i besittning av dem! Det kommer att innebära en kostnad för mig på cirka 3000 kronor. Båda bolagen påpekar också att jag har möjlighet få ersättning via min hemförsäkring. Kanske har de rätt. Men jag hade nog trott att både Telia och Telenor skulle ta hänsyn till att jag inte kan använda dessa två abonnemang. Rånarna tog med sig ytterligare fyra mobiler. Två av dem är så gamla att dom knappast kan användas. Jag har sparat dem för att det i varje mobil finns massor av mobilnummer, som är viktiga för mig. Här ett exempel: Jag fick strax före rånet kontakt med en gammal ungdomsvän. Det gjorde mig glad. Men jag har inte hennes mobilnummer i huvudet, och hon har inte det mobilnummer jag använder nu. Och hon har inte sin mobil registrerad. Tjuvarna lär inte ha någon glädje av mina oanvändbara mobiler… Men jag har det!

2 kommentarer:

Telia sa...

Hej!

Jag heter Maria och jobbar på Telias Kundservice.

Jag vill börja med att beklaga att du blivit av med värdefulla produkter. Men när det gäller stöld, förlust eller om varan går sönder och har den på avbetalning måste du ändå betala varan klart. Detta oavsett om du betalar den genom ditt mobilabonnemang eller en "vanlig" avbetalning.

Vi kan erbjuda dig nytt sim-kort till ditt mobilnummer så du kan nyttja abonnemanget i en ny produkt.

Med vänliga hälsningar

Maria Dahlin
Telia Kundservice

Göran Wassenius sa...

Tack för kommentaren!
När det gäller mobiltelefonen, så är det ordnat